Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Techno (2025)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Scénic E-TECH EV87 220pk Techno |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 6.000 km |
Wat een upgrade
- 6.000 km
Onze dacia logan mcv uit 2008 met 300.000 km op de klok mocht wel eens vervangen worden. Bij elke koude start stinkende dieselwalmen in de garage die ook een beetje in de rest van het huis binnenkwamen, daar wilden we vanaf. Comfort zou sowieso hoger liggen in een nieuwere auto, de logan zonder opties was een beetje spartaans. Ook wel een beetje jammer om deze auto weg te doen, we kregen er amper nog iets voor, een echte zevenzitter in dit formaat is er niet meer (de dacia jogger heeft een pak minder voetruimte aan de achterste zitplaatsen bijvoorbeeld, de vloer is daar veel hoger). Nu hadden we de zevenzitsconfiguratie niet zoveel nodig, maar af en toe (vriendjes/familie mee) was het verdomd handig. Ook de enorme kofferruimte gaat gemist worden. Een auto die gevoelig langer is, zou onhandig zijn in de garage waar ook nog tal van fietsen en andere zooi een plaatsje moeten vinden. Op zoek naar iets nieuws dus, deels omdat het gewoon kan, het budget is er en we zouden de diverse lage-emissiezones terug binnen mogen!
Via diverse kanalen al een jaar of drie het relaas aan het volgen van mensen die elektrisch rijden, dat zou hem worden en schrok me niet af. Maar welke auto dan? Begin 2025 had tesla z’n zaken vrij goed op orde, de kinderziekten waren er uit, technisch hebben ze heel goede auto’s, dus de model Y stond als favoriet op m’n netvlies. Op naar het Brusselse autosalon om één en ander in het vlees te gaan bekijken met m’n partner. Bleven na deze eerste schifting over: de ford explorer en de tesla Y. Na proefritten in beide die goed meevielen, verder informatie ingewonnen en zo op de grote concurrent voor de ford gekomen: de renault scenic. Die hadden we op het salon niet heel grondig bekeken, maar kwam nu wel heel prominent op het netvlies. Verder info zoeken over deze wagen, gebruikservaringen lezen etc … Daar dan ook maar een proefrit mee gemaakt en ook deze was erg positief.
Drie kanshebbers, tijd voor een vergelijk. Op een zelfde prijsniveau moest de tesla het afleggen tegen de ford en renault als je voor de grote accu kiest, de Amerikaan is wel iets completer uitgerust, opties, afgezien van een trekhaak, zijn er eigenlijk niet (autopilot interesseert ons niet). Een grotere accu zou het halen, want ja, ook wij hadden vakantieplannen en dan is een beetje reikwijdte toch handig. Dan werd de tesla de duurdere optie en bovendien was ie zo’n 30cm langer wat logistieke moeilijkheden zou geven in de garage. Tussen de ford (iets goedkoper) en de renault was het spannend, omdat we erg tevreden waren van onze garage tijdens de 17 “daciajaren”, heeft de renault het pleit gewonnen. Ik denk dat we met de ford ook tevreden zouden geweest zijn, de gebruikservaringen daarvan volg ik niet meer.
We kozen voor een stockwagen (techno) met stuur- en stoelverwarming, dan heb je ook automatisch een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Afgezien van een trekhaak zitten er geen verdere opties op.
Het is een enorm comfortabele wagen en de kinderen hebben nog meer ruimte op de achterbank dan in de dacia. De koffer is een pak kleiner, maar nog steeds voldoende om heel de vakantiezooi mee te nemen onder de hoedenplank. Een mini-verhuiswagen hebben we nu niet meer, maar da’s ook niet zo vaak nodig, gelukkig. De ergonomie als bestuurder is erg goed en de nieuwe cockpit werden wij snel gewoon. Een goede zitpositie werd voor beide chauffeurs snel gevonden. De achterruit is klein en de achterste stijlen zijn heel breed, wat maakt dat er een relatief grote dode hoek is, goed afgestelde achteruitkijkspiegels en je hiervan bewust zijn is met deze wagen zeker geen overbodige luxe!
Elektrisch rijden is een droom, de garage stinkt niet meer (voornaamste reden) en we genieten van het toegenomen comfort (geen raamzwengels, airco, ingebouwde navigatie, waauw!). Een spartaanse dacia-rijder is misschien gauw tevreden. Het niet helemaal ronde stuur is even wennen, het is ook vrij dik op de "tien voor twee"-positie. Ik maak veel gebruik van de snelheidsbegrenzer en op langere ritten wissel ik die af met ACC, rijdt erg comfortabel. Ook het afremgedrag bijregelen met behulp van de paddels achter het stuur gaat erg goed en went snel. Het standaard geluidssysteem vinden wij goed, standje discotheek is niet nodig, maar het kan luid genoeg zonder vervorming. Muziek klinkt helder en met voldoende detail (allerlei genres). Ook handig op langere reizen: de geluidsverdeling naar de achterbank "schuiven"; zo horen de kinderen hun luisterverhaal goed en kan je voorin makkelijk babbelen. Bij het luisteren naar de radio is er wel een onhandig dingetje: wisselen van radiozender met de hendel aan het stuur heeft mijn voorkeur, maar dit is niet steeds wisselen tussen je favoriete zenders, maar scrollen door de volledige lijst van beschikbare zenders. Het lukt enkel als het scherm met favoriete zenders open staat op het centrale display, niet als daar de navigatie op staat bijvoorbeeld. Verbinden met de telefoon doet de auto automatisch, eens ingesteld. Makkelijk om spotify bijvoorbeeld te bedienen, playlist op en rijden maar! De auto is erg stil (komende van een dacia, mind you!), op de snelweg merk je wat windgeruis dat van de zijspiegels lijkt te komen. Vluchtheuvels en andere oneffenheden worden vlot genomen, niks over te klagen.
Zijn er dan geen andere nadelen? Tuurlijk wel: de app (android) is maar zo-zo. Tijdens het laden is er totaal geen connectie met de wagen mogelijk, je hebt dus van op afstand geen idee hoe ver de wagen al in het laadproces zit. Ik lees her en der dat dit met apple beter gaat. Regelmatig lukt de verbinding helemaal niet, soms wel een paar dagen na elkaar. In diverse gebruiksgroepen zie je dat de ene na de andere update (over the air) binnenkomt bij anderen, onze wagen heeft er nog geen één gehad, liggen we wel niet van wakker, want alles op de auto zelf werkt immers naar behoren. Een frunk waar de laadkabel in zou passen zou mooi zijn, die vindt wel een mooi plaatsje onder de bagageruimte, maar bij een volgeladen koffer is dat uiteraard onhandig. Bij snelladen niet van toepassing, natuurlijk.
Opladen kunnen we thuis, snelladen onderweg nog maar een vijftal keer gedaan, dat beviel ook goed. Laadcurve begint bij 150kW en is is nog boven 60kW als de accu al meer dan 80% vol is, er zijn wagens die het sneller doen, maar wij hebben niets te klagen, na een 30-tal minuten kan je weer een eindje voort. Bij de wagen kregen we een mobilize-laadpas, met een maandelijks abonnement voor een paar euro, laad je erg voordelig bij ionity, wat wij op onze vakantie gebruikt hebben. Het dagelijkse verbruik is zo’n 15,5 kWh/100 km, tijdens de vakantie (vooral snelweg) liep dit op naar 19 kWh/100 km.
Onderhoud nog niet nodig geweest, nog niets tegengekomen dat niet werkt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault Scénic E-Tech EV87 long range esprit Alpine | Stoel- en stuurwielverwarming | Elek. kofferklep |
- 2024
- 22.556 km

Renault Scénic E-Tech Iconic | Achteruitrijcamera | Adaptive Vision LED koplampen met geïntegreerde mistlampfunctie | Blind spot warning met lane departure prevention
- 2025
- 10 km

Renault Scénic E-Tech Iconic | Achteruitrijcamera | Adaptive Vision LED koplampen met geïntegreerde mistlampfunctie | Blind spot warning met lane departure prevention
- 2025
- 10 km
Lees ook

Praktijkervaring Renault Scenic E-Tech: Auto van het Jaar-waardig?

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €45.000

Renault Scenic krijgt nu ook one pedal driving

Met Scenic E-Tech Electric slaat Renault keihard terug na periode van elektrische stilte

