Renault Scénic E-TECH EV87 220pk Esprit Alpine (2024) #5
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Scénic E-TECH EV87 220pk Esprit Alpine |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand laatst | 24.000 km |
Niet Kopen!
- 24.000 km
Ik rijd de Scenic E-Tech nu ruim een jaar, maar ben al serieus aan het overwegen om hem in te ruilen. Voor mij is dit de slechtste nieuwe auto die ik ooit heb gehad.
Wanneer hij normaal rijdt is het acceptabel, niet bijzonder goed, maar ook niet slecht. Maar wat er mankeerd:
Ghost braking: Bij gebruik van de adaptive cruise control ervaar ik gemiddeld twee keer per uur een plotselinge, onnodige remactie. De auto corrigeert zichzelf meestal binnen een seconde, maar het is schrikken en vooral gevaarlijk.
Lane keeping: De auto houdt zich niet goed aan de rijstrook. Hij rijdt te dicht langs de rechterkant, vooral bij het inhalen van vrachtwagens, en is inconsistent met weaven tot gevolg.
De auto meent zo nu en dan een stuur correctie te moeten doen. Bijvoorbeeld buiten de bebouwde kom op een 60 weg waar geen middellijn is, maar wel een lijn aan de zijkant. Bij tegemoetkomend verkeer maak ik plek en overschrijd ik de onderbroken lijn aan de rechterbuitenkand van de weg. De auto ziet dit als gevaarlijk en stuurt tegen maar dus recht op het tegemoetkomend verkeer af!!!! Dit gebeurt tijdens regulier rijden, dus zonder cruise of lanekeeping. LEVENS GEVAARLIJK!
Snelladen kan de auto al helemaal niet. Deze zou voor moeten kunnen verwarmen om snel op te laden maar de laadcurve is echt belabberd slecht. Tussen de 5% en 20% SOC komt die in de zomer of na een lange rit even boven de 100KW uit maar daarna gaat het van slecht naar dramatisch.
Tot slot vind ik het infotainment systeem niet geweldig, zo zijn sommige functies zoals het bepalen van het maximale laadniveau niet op een handige plek zitten. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Conclusie: voor mij is dit een complete miskoop gebleken.
---
Update na een aantal reacties:
Ik rijd juist erg graag elektrisch, het is stiller, goedkoper, ik vind het heerlijk om thuis te kunnen laden en kan ook lekker sportief zijn. Zo heb ik eerder 2 verschillende Tesla model-3's gereden (Lease) en kortstondig in een EV-6, I3 en ID4. Dus aan het elektrisch rijden opzich stoor ik mij zeker niet.
Postief t.o.v. de model-3 is zeker het geluid binnen wanneer ik op de snelweg rijd. De americaan leek wel lek en dat is bij deze wagen zeker niet het geval. Hier heb ik danook extra aandacht aan besteed tijdens de proefrit. (Ja die heb ik wel gemaakt). Punt is denk ik, dat ik veel aandacht heb besteed aan het rijden in de stad (dat was immers de locatie van de dealer) en op de snelweg. En daarbij ook heb gekeken naar wat er anders is dan in de auto die ik toen dagelijks reed. Maar bijvoorbeeld het ghost-breaking is erger geworden sinds de laatste update. Ik ben ook terug geweest bij de dealer voor bijvoorbeeld het snel laden. De service daar was ronduit slecht, zo was enkel de reactie 'De auto laad volleedig normaal'. Maar wat dan 'Normaal' is kon men mij niet vertellen. (Ik zal er verder geen dealer review van maken).
Voor de duidelijkheid, de auto grijpt ook in wanneer ik hem niet op de lane assisst heb staan op de 60km/h weg in het voorbeeld dat ik noem. Dus ik heb hem al op handbesturing staan en dan nog meent de auto een correctie te moeten doen, ondanks tegemoetkomend verkeer. Dat is niet ok.
Tot slot een pluspunt dat ik niet genoemd had: Ik vind de digitale binnenspiegel erg fijn. Die is erg goed van kwaliteit en geeft altijd goed zicht, ook als er iemand achterin zit of wanneer de koffebak vol geladen is
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault Scénic E-Tech EV87 long range esprit Alpine | Stoel- en stuurwielverwarming | Elek. kofferklep |
- 2024
- 22.556 km

Renault Scénic E-Tech Iconic | Achteruitrijcamera | Adaptive Vision LED koplampen met geïntegreerde mistlampfunctie | Blind spot warning met lane departure prevention
- 2025
- 10 km

Renault Scénic E-Tech Iconic | Achteruitrijcamera | Adaptive Vision LED koplampen met geïntegreerde mistlampfunctie | Blind spot warning met lane departure prevention
- 2025
- 10 km
Lees ook

Praktijkervaring Renault Scenic E-Tech: Auto van het Jaar-waardig?

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €45.000

Renault Scenic krijgt nu ook one pedal driving

Met Scenic E-Tech Electric slaat Renault keihard terug na periode van elektrische stilte

