AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mercedes-Benz A 180 d Launch Edition (2019)

autoreview

Mercedes-Benz A 180 d Launch Edition (2019)
Mercedes-Benz A 180 d Launch Edition (2019)
Mercedes-Benz A 180 d Launch Edition (2019)
Mercedes-Benz A 180 d Launch Edition (2019)
Mercedes-Benz A 180 d Launch Edition (2019)
Mercedes-Benz A 180 d Launch Edition (2019)

Signalement

UitvoeringA 180 d Launch Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keuze

  • 10 km

Het was weer tijd om een nieuwe lease auto te kiezen. Het budget stond een dieselbak rond de €40.000 toe, en daarbinnen is de keuze enorm. Ik heb alles bekeken van Franse SUV tot Japanse Hybride, en uiteindelijk viel mijn oog op de nieuwe Peugeot 508, een geweldig mooie auto.

Toen ik op het punt stond om hem te bestellen werd ik gebeld door de Mercedes dealer, dat de A-Klasse Limousine te bestellen was. Ik had de Hatchback al eens gereden tijdens een proefrit, en alhoewel hij van binnen erg mooi was, knapte ik enorm af op de achterkant van de hatchback. De Limousine fixt dit probleem helemaal, de achterkant is enorm sportief en straalt echt iets bijzonders uit.

Het jeugdige uiterlijk en het geweldig mooie interieur heeft de keuze laten vallen op de Benz i.p.v de Peugeot en andere zekere Duitse merken die niet zo goed bij zijn gebleven met hun kille interieur design.

Lang verhaal kort, ik heb hem meteen besteld, aardig boven budget, maar wel met de opties die ik wilde:
- A-Klasse Limousine 7DCT A180d
- Iridiumzilver met nevagrijs artico interieur
- Launch Edition uitvoering
- AMG-Line
- Premium Pakket
- Burmester geluidssysteem
- DAB+ Radio

In November had ik hem besteld, en helaas door productieproblemen werd dit enorm vertraagd, totdat ik hem eindelijk eind Juni kon ophalen.

De levering was echt een feestje. Een paar eerste indrukken:
- AMG-Line is een must-have. De auto ziet er enorm saai uit zonder dit pakket
- Iridiumzilver vind ik een geweldige kleur, heel erg fel en met veel diepte in de lak
- De standaard velgen van de AMG-line zijn niet zo "shiny" als ik had gehoopt, vooral met de zilveren lak en alle Chrome accenten. Voor het contrast is het misschien beter om het Night Pakket te kiezen, dat laat de velgen meer stralen

De eerste 10,000km

  • 10.000 km

Ik heb de auto nu bijna twee maanden. In deze tijd heb ik iets meer dan 10,000km gereden, waarvan zeker 1000km in Luxemburg tijdens een korte vakantie. Ik wilde even een paar dingen uitlichten die ik heb ervaren in deze tijd.

De rij-ervaring:
De 116pk dieselmotor zou op papier erg traag moeten zijn, maar eigenlijk is hij tot aan de 100km/u erg vlot in het optrekken, en in sportmodus spoort de auto je erg aan om bochten hard te nemen en snel weg te rijden. Al met al had ik erger verwacht, maar ik ben erg blij verrast. Het geluid was er uit komt is ook erg sportief. Het stuur houdt fantastisch vast en het sturen voelt merkbaar rustiger in comfort-modus, en een stuk zwaarder en directer in sport-modus. De auto is relatief klein en licht, en met de energieke motor en de directheid van de sportmodus is het net een go-kart die je in elke bocht kan gooien met erg veel grip. Op de kronkelende wegen van Luxemburg was het een waar genot om te rijden in deze auto: het voelt solide, sportief en je voelt je in staat om het maximale uit de auto te halen. Echt een genot om er in te rijden!
Wilde ik dat er nog eens 100pk bij op zat? Natuurlijk. Maar zelfs als liefhebber van snelle auto's ben ik heel tevreden met de A180d. Op de Nederlandse wegen kom je weinig tekort met deze motor.

De looks:
Wat is dat iridiumzilver moeilijk schoon te houden. Ik heb mijn auto al zeker tien keer gewassen, maar na een stuk rijden kan je al weer overnieuw beginnen. Als hij dan eenmaal schoon is, dan is het echt een verschijning. Hij krijgt veel bekijks op straat, en ik heb meerdere keren de vraag gekregen of het een échte AMG is. Mensen geloven vaak niet dat de auto even veel kost als een aangeklede Passat, wat volgens mij wel een indicatie is van hoe bijzonder het uiterlijk is. Bij het pompstation ben ik al een aantal keer benaderd door mensen die hem nog niet hebben zien rijden, en zich afvragen wat voor Mercedes het is. Als ik ze dan het interieur laat zien, laat dat altijd een goede indruk achter.
Ik hou er wel van om op te vallen in mijn auto, dus voor mij is het de juiste keuze!

Het interieur:
Standaard zit er aardig wat piano-lak in de middenconsole, wat zoals gebruikelijk een nachtmerrie is om schoon te houden. Dat is wat mij betreft het enige nadeel van het interieur, voor de rest is het echt een geweldige plek om je tijd in te spenderen. De artico neplederen stoelen zitten heerlijk, en de stoelverwarming is heel aangenaam. De ruimte voor én achterin is een dikke prima, alhoewel je beter met maximaal vier personen kan rijden, omdat de middenste zetel krap is. Daarintegen is de hoofdruimte meer dan voldoende! Passagiers van 1,95m lang konden prima voor én achterin zitten, en hadden vaak ook voldoende beenruimte. Het is geen E-klasse nee, maar voor de meest compacte Mercedes sedan ooit is het boven mijn verwachtingen.
Het volgende punt is de sfeerverlichting. Natuurlijk is dit een gimmick, maar voor mij voegt het enorm veel toe aan de beleving van in het donker rijden. In de winter rijdt ik vaak in het donker heen en terug naar de zaak, en dan voelt het al gauw deprimerend om in een zwart gat te zitten met een fel navigatiescherm voor je neus. Dat is in deze Benz niet meer aan de orde: de kleuren kan je matchen aan je humeur, en het transformeert het gevoel van in het donker rijden naar iets vergelijkbaars van in een luxe nachtclub zitten. Zet een deep house muziekje aan, en het enige wat je zal missen is een cocktail in je hand. Echt een aanrader! Wel een tip: als je de sfeerverlichting ook in de zijdeuren wil voorin, dan moét je de aluminium dashboard trim nemen schijnt het. Bij de andere trims loopt de LED-strip niet door tot naast je in het portier.
Praktisch is de auto ook nog. Met een beetje puzzelen kon ik een tafelblad van 1,80m bij 60cm in de auto krijgen, met de achterbanken plat. Met een klein "gezin" van twee volwassenen en een hond kan je hier ook prima in op vakantie: hond op de achterbank, koffers achterin en je bent klaar voor een lang weekendje weg.

De zuinigheid:
Als leaserijder let ik niet zo veel op het brandstofverbruik als particuliere kopers zouden doen, maar in ieder geval zijn hier de statistieken.
- Op 10,000km heb ik gemiddeld 4,8l/100km gereden, met een gemiddelde snelheid van 75km/u.
- Wanneer ik de auto op eco-stand zet en zo zuinig mogelijk rijdt als ik maar kan, dan was het verbruik gemiddeld 4,2l/100km.
Zo eco mogelijk rijden trok echter al het plezier uit mijn rit, dus dat heb ik niet vaak gedaan.

Pluspunten:
- Rijdt naar jouw wens; sportief of comfortabel.
- Looks. De auto is bijzonder, spraakmakend, en een stijlvol bezit.
- De verlichting (voor én achter) is enorm aggresief in het donker. Als je houdt van dat intimiderende BMW-gevoel op de snelweg, dan ligt deze auto vast ook in jouw straatje.
- Sfeerverlichting. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe fijn de sfeer is in de auto met de verlichting aan. Je zal je kantoor niet met een slecht humeur verlaten als het in de winter om 16:00 al donker is met deze optie.

Minpunten:
- Het premium Burmester geluidssysteem voldoet niet aan de verwachtingen. De subwoofer ligt in de kofferbak, en het geluid hiervan bereikt de voorste zitrij nauwelijks. Als resultaat heb ik nu in de equalizer de bass geboost naar het maximale, en dan is het basgeluid "oké". Als je op de achterste zitrij zit, dan wordt je wél helemaal weggeblazen door de subwoofer. Je merkt het het beste als je rijdt; dan valt de bas enorm weg. Stilstaand kan de klant de voorste zitrij iets beter bereiken. De rest van het geluidssysteem is fantastisch helder en vol met detail en warmte, alleen mis je toch echt wel dat wow-gevoel van de basklanken tijdens het rijden.
- Android auto vult niet de volledige breedte van het scherm, maar je hebt dikke zwarte balken aan beide kanten van het scherm. Op Reddit (r/androidauto) heb ik begrepen dat dit ligt aan de autofabrikant, en niet aan Google. Mogelijk dat dit nog geupdate wordt door Mercedes-Benz.
- De Mercedes-me app is vrij nutteloos, tenzij je wil weten hoe ver je nog kan rijden op je tank.
- De auto is LAAG! Met het verlaagde AMG-Line onderstel bekras je regelmatig de onderkant van je voorbumper, en moet je alle drempels stapvoets nemen.
- De AMG-Line velgen (zonder Nightpakket) zijn redelijk grijs en dof vergeleken de heldere zilvere kleur van de rest van de auto. Als je iridiumzilver neemt, kan je beter het Nightpakket nemen voor de zwarte accenten, of de volledig zwarte AMG spaak velgen halen.
- Ik moest na 8000km al olie bijvullen. Maar dat ligt misschien meer aan mijn rijstijl dan de auto...

Anderhalf jaar later

  • 45.000 km

Eerst maar even de statistieken: de app zegt dat ik de afgelopen ~20,000km ongeveer 5,2l/100km heb gereden. Wanneer ik meer mijn best doe in eco-stand, dan zit ik een stuk lager, maar ik doe het niet vaak genoeg om er harde cijfers voor te hebben.

Nu dat uit de weg is kan ik het even hebben over de auto. Ik ben er nog steeds hartstikke blij mee: hij rijdt nog steeds als een go-kart, en het blijft een plaatje om te zien. Het comfortniveau is hoog voor het segment, en na een lange (werk)dag is het heerlijk om in te stappen in de cockpit, die met de sfeerverlichting ook nu nog steeds aanvoelt als een luxe cocktailbar.

Soms overweeg ik om er zelf een "nightpakket" op te monteren door de raamlijsten en andere accenten zwart te laten wrappen en de ramen te laten blinderen, maar ik blijf het zilveren model erg chique vinden, zonder heel patserig over te komen.

Nu naar de minder goede dingen. Ik ben zelf een techneut die houdt van nieuwe snufjes. De hele insteek van het MBUX-systeem klonk mij als muziek in de oren: een generiek platform voor alle Mercedes-Benz modellen, die met Over-The-Air updates telkens beter zouden moeten worden.

Op dat vlak ligt mijn grootste teleurstelling. In de anderhalf jaar dat ik er nu in rij, heb ik nog nooit een update gehad die iets nieuws heeft toegevoegd. Natuurlijk is er af en toe een kaartupdate, maar daar wordt je niet warm van.

Android Auto ondersteuning is al die tijd ook al middelmatig. Het scherm projecteert niet in de volledige breedte, waardoor je met zwarte balken aan de zijkant zit. Ook kan je het niet besturen met de touchpad, terwijl dit bij andere automerken wel kan. Ik heb hier meermaals contact over gehad met de klantenservice, en hoor telkens dat het "niet mogelijk is", wat dikke onzin is, aangezien de documentatie van Android Auto open source is, en er duidelijk wordt uitgelegd hoe je bepaalde features als fabrikant kan ondersteunen. Mocht iemand van Mercedes-Benz deze review lezen, je mag mij inhuren als software ontwikkelaar om de Android Auto ondersteuning beter te maken ;)

Personalisatie is ook iets waar ik meer van verwachtte: meer thema's en kleurencombinaties voor het interieur. De nieuwere modellen hebben namelijk meer opties hiervoor (S-Klasse, E-Klasse, EQ-modellen). Ondanks dat al die auto's in theorie hetzelfde MBUX-platform gebruiken, worden deze nieuwe snufjes niet naar andere auto's gebracht.

Ondertussen heeft de gemiddelde Tesla-rijder elk kwartaal nieuwe snufjes, waar er genoeg van ook mogelijk zouden zijn voor vrijwel alle Mercedes modellen. Daarnaast heeft Mercedes ook meerdere varianten van hun infotainment geintroduceerd: de S-Klasse center console, en de MB Hyperscreen. Dit geeft mij ook het signaal dat de versie van MBUX in de A-Klasse all outdated is, en waarschijnlijk geen updates meer gaat ontvangen.

Wel een leuk weetje: Mercedes-Benz heeft een developer platform waar je door middel van API's kan verbinden met je eigen auto. Als je bijvoorbeeld een appje (of Google Assistent integratie) wilt bouwen, dan kan je in het Mercedes-Benz Developers portal een BYOCAR account aanmaken om in real-time allerlei (diagnostische) gegevens van jouw voertuig op te vragen. Het zijn echter vooral read-only opties; het besturen van bijvoorbeeld de ramen, deuren of thermostaat is allemaal niet toegankelijk. Als je jouw eigen integratie kon bouwen om 5 minuten voor vertrek alvast de airconditioning aan te zetten, dan was het een stuk nuttiger. Echter wordt er veel aan het platform ontwikkeld, en wie weet wordt het in de toekomst wel mogelijk!

Uiteraard zijn dit persoonlijke ergernissen: geef jij minder om de software en personalisatie, dan is dit nog steeds een fantastische auto. Het rijden blijft een heerlijke ervaring, en de kwaliteit van alles wat je aanraakt is erg hoog vergeleken de concurrentie in hetzelfde segment. Vind jij het belangrijk dat auto's wel iteratief beter worden, dan zou ik serieus overwegen om toch eens verder te kijken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren