Audi A2 1.4 Pro Line (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A2 1.4 Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Zijn tijd vooruit?
- 125.000 km
Ik kom van een Bmw i3 af en dat moet even toegelicht worden denk ik. Na 10 jaar in een Daihatsu Cuore gereden te hebben zonder enige vorm van narigheid wou ik wat anders en dat werd een BMW i3 60ah. Wat een rij ervaring was dat. Vergeet ice`s, ev`s hebben de toekomst en zo denk ik er nog over. Maarrr! hij is toch weg omdat de afschrijving, de problemen met laden nu en in de nabije toekomst en de zeer slechte ervaringen met de Bmw dealers mij de keel uit gingen hangen.
Ik ga weer ev rijden maar nu nog even niet en daarom iets anders gezocht. Het moest veel ruimte per strekkende meters hebben en daarin is best veel keus.
Op mijn lijstje kwamen voor de Honda jazz, de suzuki wagon R+ en als vreemde eend een Audi a2. De laatste is het geworden met als eis niet teveel kilometers en dealer onderhouden. Ik heb iemand in de familie die bij vw/audi werkt en dat speelt ook mee.
Ik kwam een rode tegen niet ver van waar ik woon en je moet nog snel zijn ook want een fatsoenlijke verkoopt als een warm broodje. Deze is uitgerust met een automatische clima en cc wat een must was. Zoals bekend voor de mensen zonder de roze vag bril op hebben auto`s uit deze groep hun eigenaardigheden, lees problemen, en moet je goed opletten als je wat koopt. De bekenste problemen zijn motor gerelateerd zoals kantelende zuigers met eventueel olie verbruik, pen bobines, hydraulische stoters en veel kraken en piepen uit ophanging/vering. Elektrische dingetjes zijn er ook nog.
Bij mij werkt alles en hopelijk blijft het zo.
Rij ervaring: Weinig kilo`s schoon aan de haak, nog geen 900 kilo), en dat maakt hem erg wendbaar en ondanks de maar 75 pk levendig genoeg.
Ik moest wel wennen aan de korte versnellingen en onderin heeft het motortje weinig fut, je moet hem op toeren houden als je wilt opschieten.
Schakelen gaat soepel en zeker maar de koppeling is gevoelloos en vraagt gewenning, het aangrijppunt is vaag. Laten afslaan is daarin tegen niet aan de orde.
Remmen is goed te doseren en niet bijterig. Hij trilt een beetje met remmen en daar gaan we naar kijken.
De auto is niet super stil maar op snelheid niet irritant lawaaiig.
Het verbruik is ongeveer 1 : 14 maar op iets langere ritten met B weg 1 : 18. Keurig voor een auto van 16 jaar oud.
De ruimte van binnen is oké, voorin prima met genoeg breedte tussen de stoelen. Achterin gaat het. Ik ben 1 meter 90 en zit goed maar dat heeft consequenties voor de ruimte achterin. Met een beetje schikken gaat het. Instappen gaat goed omdat de auto wat hoger is maar vergelijk je het met een laatste model Cuore dan wint de Daihatsu het ruim... erg ruim zelfs. Wel een grotere kofferbak als is ie niet verschuifbaar. Leuk weetje: de achter stoelen kunnen er compleet uit.
Oké, dat was het voorlopig, Hij wordt binnenkort binnenste buiten gekeerd op gebreken en dan meld ik mij weer.
Update december 2019
- 130.000 km
Intussen heeft mijn broer de monteur een uitgebreide blik geworpen op mijn audi en zijn er al wat dingen die hij vond gerepareerd.
Uit zijn inspectie bleek dat de multiriem slecht was, de schuifmof die 2 delen uitlaat met elkaar verbind erg dun was geworden en de aanslag buffers van de achterste schokdempers waren er niet meer. Ook de remschijven voor waren aan vervanging toe.
De audi heeft inmiddels een grote beurt gehad waarbij de multiriem en interieurfilter ook zijn mee genomen en de auto niet op de longlife stand staat maar jaarlijks zijn olie gaat krijgen.
Afgelopen week is de schuifmof vervangen en zijn er weer aanslagrubbers op de schokdempers geplaatst. Dit laatste is vrij arbeid intensief en veel a2 rijders laten het dan ook niet doen. Ik ben een het moet voor elkaar zijn freak dus is het gemaakt.
Sinds 2 maanden is een toplager uit de rechter veerpoot die geluid maakt bij sturen. Dit wordt in het nieuwe jaar gedaan en daarvoor moet de aandrijfas uit de bak, weer een duur dingetje in uren als je het in de garage laat doen.
O ja, de remschijven en blokken heb ik zelf gedaan want dit is makkelijk zelf op de grond te doen.
Een tijd terug heb ik een dubbeldin android radio geplaatst met 2x usb en er tomtom opgezet maar de laag geplaatste positie van de radio maakt de bediening niet echt fijn om te gebruiken. Ik ga proberen het met een a.b. op het stuur te verbeteren. Wil dit niet dan gaat ie er weer uit en plak ik mijn oude tomtom wel weer aan de ruit.
Tot nu toe bevalt de audi me prima en vooral op de snelweg en B wegen loopt hij lekker stabiel.
Op naar de volgende update.
weer iets beter
- 135.000 km
Intussen zijn de beide veerpoot toplagers vervangen en is de audi meteen een heel stuk stiller. De bouten van de veerpoten zitten er van bovenaf ingedraaid en niet met draadeinden en een moer. Hierdoor zitten stukken draad in de oxidatie zone zeg maar kreeg ze er goed uit als voorwerk voor het vervangen.
Voor de apk bleken de voorste remslangen ingedroogd te zijn en als je ze boog zag je de koortlagen, Deze zijn beide door originele vervangen.
Ik had er een 7 inch android touch screen ingezet maar dat zat me toch te laag en heb er nu een android met flip scherm in zitten, dit bevalt prima en heb er meteen TomTom opgezet, werkt super!
Voor onder de bijrijders stoel heb ik een subwoofer gekocht, deze moet ik nog inbouwen. Dit gaat niet 1 2 3 want mijn rug werkt effe niet mee maar het gaat een keer lukken.
O ja, ik heb een fm/dab splitter besteld en ga kijken of dit werkt met een ap op radio, ben benieuwd.
Verder geen problemen of aankomende reparaties, mocht er wat zijn dan meld ik me weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.