AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 – Niet het bommetje waar we stiekem op hoopten

Is het Q4-label aan inflatie onderhevig?

115 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Wanneer Alfa Romeo Q4 achter een typenaam zet, verwachten we een potente versie. Zo ook bij de Junior Ibrida Q4. Maar het lijkt er bij de compacte cross over meer op dat de Milanezen Q4 slechts gebruiken om aan te duiden dat het een vierwielaandrijver is, zonder serieuze vergroting van de feestvreugde. Hoe zit dat?

Wat is de Junior Ibrida Q4 voor auto?

De aankondiging van een Q4-variant van de Alfa Romeo Junior doet ons reikhalzend uitkijken naar een eerste kennismaking. Bij Alfa Romeo betekent de toevoeging Q4 achter de typenaam traditiegetrouw vergroting van de feestvreugde. Vorig jaar reden we al met de 280 pk Junior Veloce, een elektrisch bommetje. Nu is er dan de Junior Ibrida Q4, waarbij je weinig fantasie nodig hebt om te begrijpen dat Ibrida in het Italiaans staat voor hybride, in dit geval mild hybrid. Maar dat hoeft geen belemmering te zijn voor spektakel, BMW voegt ook moeiteloos kleine elektromotoren toe aan de dikke benzinemotoren met het sportieve M-label. Om maar eens een willekeurig voorbeeld te noemen.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Extra elektromotoren hoeven geen belemmering te zijn voor meer levenlust.

Is dit een Alfa Romeo met Jeep-techniek?

Afgaand op de eerste specificaties van de Junior Ibrida Q4 moeten we onze hoog gespannen verwachtingen meteen naar beneden bijstellen. De auto heeft een 136 pk 1,2-liter driecilinder en twee 48-volt elektromotoren van elk 29 pk. Exact dezelfde techniek die ook in de Jeep Avenger 4xe zit. Daarvan krijgen we geen kippenvel. Toegegeven, van oorsprong staat Q4 alleen maar voor vierwielaandrijving en dat is bij de Junior ook het geval. Maar wanneer Alfa Romeo in het verleden vierwielaandrijving toepaste was dat omdat de gegenereerde aandrijfkrachten te veel waren voor twee wielen. In het geval van de Junior is vierwielaandrijving bedoeld voor meer comfort en tractie onder alle omstandigheden, daarna komt pas extra rijdynamiek. Is hier spraken van label-inflatie? Waar moeten we dit plaatsen?

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Volgens Alfa Romeo is de vierwielaandrijving voor bedoeld voor meer comfort en tractie.

Zit je goed in de Junior?

De Junior is een B-segment cross over met voorin genoeg ruimte. Al zal het niet iedereen lukken een prettige zitpositie te vinden: de zittingen van de optionele Sabelt-sportstoelen zijn vrij kort waardoor je bovenbenen al snel steun missen. Beter is het gesteld met de rugleuningen, die bieden lekker veel zijdelingse steun. Jammer voor de achterpassagiers is dat de achterkant van de rugleuningen bestaat uit een bolle harde kunststof schaal waardoor je achterin je knieën moeilijk kwijt kunt. De bagageruimte meet slechts 340 liter. Dat is beduidend minder dan de 415 liter van de voorwielaangedreven hybride, die er ook is. Het is het directe resultaat van de plaatsing van de elektromotor tussen de achterwielen en het gebruik van een andere achteras die nodig is om de achterwielen aan te drijven. Overigens zit de 48-volt accu van de mild hybride niet onder de kofferbakvloer maar slim weggewerkt onder de bestuurdersstoel, dicht bij het zwaartepunt van de auto. Voor wie meer wil meenemen: de Ibrida Q4 mag een aanhanger trekken van maximaal 920 kg, een stuk minder dan de normale MHEV waarachter je 1.100 kg mag koppelen.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Achterpassagiers zijn voor hun knieën beter af met de standaard voorstoelen van een zachter materiaal dan de sportstoelen met een harde schaal.

Hoe is de bediening?

Het kost weinig moeite je weg te vinden in de auto. Het infotainmentsysteem is niet overdreven uitgebreid. Daarnaast krijgt de Junior nog best wat fysieke knoppen mee. Alfa Romeo wordt binnen het Stellantis-concern gezien als één van de premium-labels. Het mag zo zijn, maar het materiaalgebruik maakt dat niet waar. Het interieur is hoofdzakelijk opgetrokken uit harde plastics met hier en daar een strook van iets alcantara-achtigs. De knoppen op de middentunnel komen eveneens uit de gezamenlijke onderdelenpool van het moederconcern, dat draagt er ook niet aan bij de middenklasse te ontstijgen.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Het interieur van de Alfa Romeo Junior is hoofdzakelijk opgetrokken uit harde plastics, niet echt premium.

Hoe werkt de vierwielaandrijving?

De aandrijflijn van de Junior Ibrida Q4 is overgenomen van de Jeep Avanger 4xe. Dit betekent dat de benzinemotor (136 pk en 230 Nm) en een zestraps DCT leidend zijn. Net als bij de louter en alleen voorwielaangedreven variant krijgt de benzinemotor bijstand van een 29-pk elektromotor. Een tweede elektromotor zit tussen de achterwielen en maakt van de auto een 4x4. Die tweede e-motor piekt eveneens bij 29 pk. Alleen waar de voorste elektromotor een maximum koppel heeft van 55 Nm kan de achterste 88 Nm leveren. Mede afhankelijk van de gekozen rijmodus bepaalt de elektronica wie van de drie motoren er op welk moment wat mag doen. Een grafische weergave in het digitale instrumentarium geeft daar inzicht in. Zonder die informatie heb je geen idee of er een (en zo ja welke) elektromotor aan het werk is, de overgangen verlopen naadloos.

Jeep Avenger 4xe

De 4WD-aandrijftechniek is overgenomen uit de Jeep Avenger 4xe.

Wat voegt de vierwielaandrijving toe?

Die elektromotoren zijn er in principe alleen om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Al is het ons in de Advanced Efficiency-modus tijdens inparkeren gelukt een heel klein stukje elektrisch te rijden, althans we horen de verbrandingsmotor niet en toch rollen we de juiste kant uit. Zowel in de efficiënte als de normale rijmodus wordt de achterste elektromotor gebruikt om het verbruik te drukken. In de Dynamic-modus zien we bij tijd en wijle beide elektromotoren aan het werk. Leuk, maar echt sprankelen doet het niet, met 145 pk is de auto tenslotte ook weer niet bepaald overgemotoriseerd. De Q4-modus is vooral bedoeld voor situaties met beperkte grip, zoals off-road of op een winters wegdek. De achterste elektromotor doet dan vooral mee om bij lage snelheid (en potentieel hoog koppel aan de wielen) de voorkant te ontlasten. Dat werkt. Op losse ondergrond komen we zonder ook maar de minste vorm van wielspin van onze plek. In het display zien we dat de voorste elektromotor zich daarbij als generator gedraagt om direct de achterste motor te voeden. Zo kun je langere tijd met 4WD rijden, want het accupakket heeft slechts een netto capaciteit van 0,42 kWh en daarmee kom je niet heel ver.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Vierwielaandrijving is bij de Veloce Q4 alleen van toegevoegde waarde wanneer je aan een bospad woont of in een skigebied.

Zorgen meer pk’s voor meer levenslust?

Voor grotere prestaties zorgt de toevoeging van de tweede elektromotor niet. Het verbruik gaat iets omhoog (van 4,9 l/100 km naar 5,4 l/100 km) en de sprint van nul naar 100 km/h duurt met de 4x4 9,1 seconden terwijl dat bij de voorwielaandrijver in 8,9 seconden gaat. De directe oorzaak is een gewichtstoename van bijna 200 kg als gevolg van de extra motor en een gewijzigde achteras. Om achterwielaandrijving mogelijk te maken heeft de Q4 achter een multilink-constructie in plaats van een goedkopere, lichtere en compactere torsie-as.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Door de elektromotor in de aangepaste achteras meet de bagageruimte meet slechts 340 liter. Dat is beduidend minder dan de 415 liter van de voorwielaangedreven hybride, die er ook is.

Hoe rijdt de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4?

Behalve dat de multilink-as vierwielaandrijving mogelijk maakt heeft hij als voordeel dat hij voor fabrikanten makkelijker te optimaliseren is voor een beter weggedrag (daarom zien we die as vaak bij potentere auto’s). Op de bochtige bergwegen net buiten Turijn gaat de vierwielaangedreven Junior in elk geval mooi neutraal de hoek om, onderstuurneigingen blijven lang uit. Het Q4-onderstel weet de aandrijfkrachten keurig het hoofd bieden wat resulteert in een keurig voorspelbaar en lekker koersvast weggedrag. Hierbij loopt de stuurinrichting overigens niet over van communicatie. Q4 of niet, zijn basiskarakter is geënt op comfort. Waarbij direct opgemerkt dat de schokdemping nog wat fijnafstemming vraagt. Korte hobbels geeft hij welhaast ongefilterd door terwijl onze Junior enigszins deint over langere oneffenheden.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Zowel met voor- als met vierwielaandrijving is de Junior Ibrida een comfortabele cross-over.

Krijg je waar voor je geld?

Alfa Romeo vraagt voor de Junior Ibrida Q4 €42.600. Dat is stevig. Een voorwielaangedreven Junior Ibrida heb je immers al vanaf €34.850. De Q4 is echter wel een stuk royaler aangekleed, tuig je de voorwielaandrijver vergelijkbaar op, dan bedraagt het verschil nog maar €2.760. Gaat het je alleen om de 4WD-techniek, dan is de €39.353 kostende Jeep Avenger 4xe een voordeligere optie. Daarop krijg je bovendien nog eens drie jaar garantie, terwijl dat bij de Junior al na twee jaar ophoudt.

De Junior Ibrida Q4 is niet het dynamische bommetje waarop we zo vurig hoopten, het is gewoon een brave B-segment cross-over. De aanvankelijk veel belovende toevoeging Q4 staat niet langer automatisch voor verhoging van de feestvreugde. In het geval van de Junior is het gewoon vierwielaandrijving en daarvan zien we in de dagelijkse Nederlandse praktijk de toegevoegde waarde niet.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4
Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

  • +Naadloze samenwerking van de motoren
  • +Voorspelbaar en koersvast
  • -Korte zittingen
  • -Kleine kofferbak

Oordeel

3 sterren

De Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 is niet het dynamische bommetje waar we op hoopten, het is gewoon een brave B-segment cross-over. De aanvankelijk veel belovende toevoeging Q4 staat niet langer automatisch voor verhoging van de feestvreugde, in het geval van de Junior is het gewoon vierwielaandrijving en daar zien we in de dagelijkse Nederlandse praktijk de toegevoegde waarde niet van.

    PRIVATE LEASE Alfa Romeo Junior

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (115) (gesloten)

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum