
Turkse Togg T10X goed voor 177.000 pre-orders in 9 dagen
Warm onthaal
Op 16 maart gingen de orderboeken voor de eerste auto van het Turkse Togg open en dat bleef in het thuisland niet onopgemerkt: al ruim 177.000 Turken gaven aan geïnteresseerd te zijn in het aanschaffen van een T10X, een elektrische cross-over. Hij komt ook naar Nederland, maar het is nog niet bekend vanaf wanneer je jouw interesse kenbaar kunt maken.
De eerste exemplaren van de Togg T10X, de eerste - en elektrische - auto van het Turkse merk, worden in april uitgeleverd. En wel aan de eerste van ruim 177.000 Turken, want zoveel mensen plaatsten tussen 16 en 27 maart al een pre-order voor de eerste auto van het nieuwe merk. Togg is daarmee in zijn nopjes, zo laat het in een persbericht weten. Het merk gaat opmerkelijk te werk bij het selecteren van wie zijn auto als eerste krijgt. Hier geen first come first serve-principe, maar een loting.
Dat zit zo: gisteren werden de eerste 20.000 gelukkigen tijdens een online-evenement geloot en ook de 20.000 die volgen (of hun plaatsen innemen als ze toch van de koop af willen zien), werden reeds gekozen. Die laatste groep moet voor een groot deel nog even geduld hebben, want de productiecapaciteit voor de T10X bedraagt aanvankelijk 28.000 exemplaren per jaar. Eveneens opmerkelijk: in de eerste vier uur waarin de orderboeken open waren, werden er meer exemplaren van de T10X besteld dan dat er elektrische auto's werden verkocht in Turkije in heel 2022 (7.743 stuks).
Togg gaat zijn waar ook in Nederland verkopen. Naar verwachting gebeurt dat vanaf eind 2024. De woordvoerder van het merk kan nog niet vertellen vanaf wanneer er Nederlandse pre-orders te plaatsen zijn. Meer weten over de Togg T10X? Klik dan hier. Een interview met de CEO van het merk vind je hier.
Lezersreacties (42)
Reageren

Als jurist of fiscalist kun je in Nederland al snel bakken met geld verdienen. De mensen staan in de rij en kunnen niet zonder.






Het ziet ernaar uit dat Turkije een groei strategie aanhoud die beetje gelijkenis vertoond met dat van China.
Voordelen om te produceren in Turkije:
- Goede infrastructuur.
- Lage lonen
- Goedkoop Energie
- Goede overheidssteun.
- Strategische locatie, dichtbij afzetmarkten.
- Stabiele land, veilig
- Goede beschikbaarheid van grondstoffen.
Om de lonen laag te houden en investeringen hoog heeft de Turkse overheid bewust rente relatief laag gehouden ten opzichte van de inflatie. Inflatie werd bewust los gelaten zodat de lonen laag werden. Om het land leefbaar te houden krijgt de burger 80% subsidie op energiekosten en graan wordt voor 40% betaald waardoor Turkse brood en energie veel veel lager dan de gemiddelde wereld prijs.
Tevens wordt enorm geïnvesteerd in technologie. Turkije is de Japan van de toekomst in technologie en wetenschap.



ik weet dat het 1 april is maar.....
Ik zou eerder zeggen: corrupt, eng-rechtsnationalistisch, dictatoriaal.
Met bovendien miljarden investeringen in militaire operaties buiten de eigen grenzen.
Met economische groei die vooral betaald is met geleende buitenlandse valuta; en met een in waarde gekelderde eigen munt zorgt dat voor problemen bij de terugbetaling van die leningen...
Met tientallen miljarden die gereserveerd waren voor aardbevingen en de schade maar waar via corrupte vriendjes van Erdosnor niets van over is want gebruikt voor snelwegen...
En lage rente icm hoge inflatie zorgt voor nog meer inflatie = nog meer armoede; geld drukken om dan subsidies te geven is symtoombestrijding...






De prijzen zijn ook niet goedkoop.



Als je het werk van Erdogan analyseert zul je zien dat dat zo omvangrijk is dat dat onmogelijk bedacht kan zijn door Erdogan. (Hij is slechts een politicus). Ik vermoed dat Erdogan een masterplan uitvoert dat aan hem is opgedragen.
Togg auto is een mini project waaraan ongeveer 110 ingenieurs (max 2 jaar) aan hebben gewerkt.
Bv MMU (TFX) project werken 3500 Ingenieurs aan en dat meer dan 10 jaar. MMU is 1 van de 800 projecten die in Turkije lopen. Zo enorm zijn de technologische investeringen en onderzoeken.
Masterbrein achter elk technologisch investering in Turkije is Ismael Demir. Hij heeft meer dan 20 jaar gewerkt aan de geheimste projecten in Darba. (Technologie en wetenschap centrum van Amerika met de hoogste geheimhouding standaarden).
Het geld dat wordt uitgegeven is zo hoog, 10 voud van de belastinginkomsten. Rarara waar komt het geld vandaan ?






http://www.teslarati.com/tesla-announcement-turkey-instagram/





Mooi dat ze dan jaren zoet zijn met de Turkse orders.
Hoeven we hier niet tegen nog zon Mercedes aan te kijken



Bestaande fabriek heeft een productie capaciteit van 175.000 Per jaar. Fabriek is eventueel uit te bereiden naar 250.000 productie capaciteit.
Gezien de hoge vraag naar Togg auto's vermoed ik dat de productie zo snel mogelijk zal worden verhoogd in 2024 / 2025. Ik verwacht ook dat de vraag hoog zal blijven waardoor men binnen 2 jaar zal moeten besluiten een 2e fabriek te bouwen. Aan Kapitaal is geen probleem. Bouw Togg merk / fabriek gaat gepaard met een investering van 2.3 miljard dollar. Vlak naast de Togg Fabriek wordt er een enorme batterijfabriek (Investering 4.5 Miljard dollar) gebouwd. De grootste van Europa. 25% van alle batterijen zijn bestemd voor Togg. Ook de chips voor Toggs wordt gemaakt in Turkije. Dus Togg kent geen leveringsproblemen voor zijn cruciale onderdelen.
Naast Togg lopen veel meer projecten die belangrijk zijn.




Het is goed voor de doorontwikkeling. Wanneer je gaat expoteren ben je gevrijwaard van eventuele kinderziektes.

Renault Megane Renault Clio Honda Civic Ford Transit Hyundai i10 Hyundai i20 ISUZU D-Max Toyota Corolla, Verso, CH-R, Corolla Hybrid. Dan nog de vrachtwagens bussen enz. Merk is misschien nieuw maar sinds de jaren 50 (Jeep) wordt er al gebouwd. Gemiddeld 1,3 miljoen eenheden per jaar.


Nu als je zo bekijkt, een mooie elektrische SUV voor 50.000€ is de PROMOTIE van het jaar.

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.