AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Turkse Togg T10X goed voor 177.000 pre-orders in 9 dagen

Warm onthaal

Togg T10X

Op 16 maart gingen de orderboeken voor de eerste auto van het Turkse Togg open en dat bleef in het thuisland niet onopgemerkt: al ruim 177.000 Turken gaven aan geïnteresseerd te zijn in het aanschaffen van een T10X, een elektrische cross-over. Hij komt ook naar Nederland, maar het is nog niet bekend vanaf wanneer je jouw interesse kenbaar kunt maken.

De eerste exemplaren van de Togg T10X, de eerste - en elektrische - auto van het Turkse merk, worden in april uitgeleverd. En wel aan de eerste van ruim 177.000 Turken, want zoveel mensen plaatsten tussen 16 en 27 maart al een pre-order voor de eerste auto van het nieuwe merk. Togg is daarmee in zijn nopjes, zo laat het in een persbericht weten. Het merk gaat opmerkelijk te werk bij het selecteren van wie zijn auto als eerste krijgt. Hier geen first come first serve-principe, maar een loting.

Dat zit zo: gisteren werden de eerste 20.000 gelukkigen tijdens een online-evenement geloot en ook de 20.000 die volgen (of hun plaatsen innemen als ze toch van de koop af willen zien), werden reeds gekozen. Die laatste groep moet voor een groot deel nog even geduld hebben, want de productiecapaciteit voor de T10X bedraagt aanvankelijk 28.000 exemplaren per jaar. Eveneens opmerkelijk: in de eerste vier uur waarin de orderboeken open waren, werden er meer exemplaren van de T10X besteld dan dat er elektrische auto's werden verkocht in Turkije in heel 2022 (7.743 stuks).

Togg gaat zijn waar ook in Nederland verkopen. Naar verwachting gebeurt dat vanaf eind 2024. De woordvoerder van het merk kan nog niet vertellen vanaf wanneer er Nederlandse pre-orders te plaatsen zijn. Meer weten over de Togg T10X? Klik dan hier. Een interview met de CEO van het merk vind je hier.

Lezersreacties (42)

Reageren
Sub-reacties inklappen
s velthuis
s velthuis
  • 13
Ik was vorig jaar in Turkije. Het viel me op op hoeveel producten 'made in Turkiye' staat. Van elektrisch gereedschap en zonneboilers tot een flink deel van het eten in de schappen. Tegen de globalisering in, maar ze houden daardoor wel veel grip op hun eigen producten en arbeidsmarkt. Niet dat ieder produkt even goed is, maar het is wel iets wat wij volledig hebben weten te verkwanselen.
Mark 1160497
Mark 1160497
  • 3
Maar in Nederland zijn we dan weer goed in (politieke) geschiedenis, communicatie, sociale, juridische, fiscale en psychologische wetenschappen.
Als jurist of fiscalist kun je in Nederland al snel bakken met geld verdienen. De mensen staan in de rij en kunnen niet zonder.
Gewijzigd door auteur
s velthuis
s velthuis
  • 1
En coaches, daar hebben we er ook veel van. Allemaal banen die binnenkort overbodig worden en ineens geautomatiseerd blijken te kunnen worden. Gelukkig hebben we Mammoet nog. O nee, staat staat in de verkoop natuurlijk. Even kijken welke Chinese of Arabische eigenaar het overneemt. We staan er bij, we kijken er naar.
robinio
robinio
  • 13
Niks mis met een stukje protectionisme. Jammer dat de Nederlandse consument dat niet in ziet. Uiteindelijk eet je je eigen economie op, bijvoorbeeld door Chinees te kopen.
emz
emz
  • 4
Lage lonen zijn relatief. Voor ons geldt Turkije als een lagelonenland, maar voor Turkije zelf niet natuurlijk.
Wetenschap
Wetenschap
  • 0
Bij productie zijn een aantal cruciale voorwaarden. Wanneer je aan de voorwaarden voldoet zal je economie net als dat van China enorm groeien.
Het ziet ernaar uit dat Turkije een groei strategie aanhoud die beetje gelijkenis vertoond met dat van China.
Voordelen om te produceren in Turkije:
- Goede infrastructuur.
- Lage lonen
- Goedkoop Energie
- Goede overheidssteun.
- Strategische locatie, dichtbij afzetmarkten.
- Stabiele land, veilig
- Goede beschikbaarheid van grondstoffen.
Om de lonen laag te houden en investeringen hoog heeft de Turkse overheid bewust rente relatief laag gehouden ten opzichte van de inflatie. Inflatie werd bewust los gelaten zodat de lonen laag werden. Om het land leefbaar te houden krijgt de burger 80% subsidie op energiekosten en graan wordt voor 40% betaald waardoor Turkse brood en energie veel veel lager dan de gemiddelde wereld prijs.
Tevens wordt enorm geïnvesteerd in technologie. Turkije is de Japan van de toekomst in technologie en wetenschap.
s velthuis
s velthuis
  • 2
En ze reguleren niet alles helemaal kapot. De nieuwe ketelwet van morgen heeft de eerste bedrijven al weer laten stoppen met ketel onderhoud. Voor cv ketel eigenaren wordt het onderhoud gegarandeerd fors duurder, als je al een gecertificeerde monteur kunt vinden. Omdat in 2015 de Onderzoeksraad met een rapportje over koolmonoxide kwam. Met als gevolg dat we nu maar weer meer Chinese wegwerp warmtepompjes gaan installeren. Echt, waar zijn we mee bezig. We maken ons compleet afhankelijk, besteden alles uit, reguleren het kapot tot op het bot en zijn verbaasd dat alle systemen beginnen vast te lopen en dat Azië zo ongelooflijk machtig wordt. Bijna verfrissend om te zien dat er ook nog landen zijn die wel veel in eigen hand houden en een zekere mate van flexibiliteit en verantwoordelijkheid van de eigen bevolking verwachten.
Gewijzigd door auteur
Ford R
Ford R
  • 1
Inderdaad Velthuis, ik verbaas me er ook over. Ze hopen alleen op de kracht van de EU maar bijv met begin van Corona duurde het meer dan een jaar voordat eerste mondmaskers gemaakt werden. We kunnen niks zelf meer. Verontrustend
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 0
Stabiel veilig land?
ik weet dat het 1 april is maar.....
Ik zou eerder zeggen: corrupt, eng-rechtsnationalistisch, dictatoriaal.
Met bovendien miljarden investeringen in militaire operaties buiten de eigen grenzen.
Met economische groei die vooral betaald is met geleende buitenlandse valuta; en met een in waarde gekelderde eigen munt zorgt dat voor problemen bij de terugbetaling van die leningen...
Met tientallen miljarden die gereserveerd waren voor aardbevingen en de schade maar waar via corrupte vriendjes van Erdosnor niets van over is want gebruikt voor snelwegen...
En lage rente icm hoge inflatie zorgt voor nog meer inflatie = nog meer armoede; geld drukken om dan subsidies te geven is symtoombestrijding...
michelvd
michelvd
  • 0
Made in Turkije is denk ik geen luxe, maar pure noodzaak. Door de jarenlange enorme inflatie in het land, van 50% tot 85% per jaar, is alles wat van buiten Turkije komt onbetaalbaar voor de Turken.
Banshee001
Banshee001
  • 0
En interessant voor export. Zou ook goed zijn voor zuid-Europa. Door de euro kunnen zij zich niet meer interessant prijzen.
the Fox
the Fox
  • 5
Nadat alle Turken die zich hebben ingeschreven hun auto hebben gekregen zijn we ruim 6 jaar verder. Dus nog even geduld hebben.
Fully Charged
Fully Charged
  • 0
Leuk begin! Schoner rijden is alleen maar goed, zeker voor de volle metropolen daar. Geen idee of het een concurrerend product is. Wel nieuwsgierig. Met de looks zit het wel goed.
M 3257306
M 3257306
  • 2
Geval van nationalisme. Meeste mensen wonen in een flat en ze hebben niet eens laadpalen.
De prijzen zijn ook niet goedkoop.
Ajeede
Ajeede
  • 0
Die Erdogan, slim ventje en …. het lijkt wel een BMW! Ben benieuwd wat de aanschafprijs is en hoe die rijdt?
Wetenschap
Wetenschap
  • 0
Kost omgerekend 47500 Euro. Een verbrandingsmotor van diezelfde klasse en eigenschappen is veel duurder.
Als je het werk van Erdogan analyseert zul je zien dat dat zo omvangrijk is dat dat onmogelijk bedacht kan zijn door Erdogan. (Hij is slechts een politicus). Ik vermoed dat Erdogan een masterplan uitvoert dat aan hem is opgedragen.
Togg auto is een mini project waaraan ongeveer 110 ingenieurs (max 2 jaar) aan hebben gewerkt.
Bv MMU (TFX) project werken 3500 Ingenieurs aan en dat meer dan 10 jaar. MMU is 1 van de 800 projecten die in Turkije lopen. Zo enorm zijn de technologische investeringen en onderzoeken.
Masterbrein achter elk technologisch investering in Turkije is Ismael Demir. Hij heeft meer dan 20 jaar gewerkt aan de geheimste projecten in Darba. (Technologie en wetenschap centrum van Amerika met de hoogste geheimhouding standaarden).
Het geld dat wordt uitgegeven is zo hoog, 10 voud van de belastinginkomsten. Rarara waar komt het geld vandaan ?
Rambo 3798868
Rambo 3798868
  • 0
Van het niet voor 80% rente maar, nog steeds te hoog, rond 9 % lenen van geld. Dat is waarom Erdoğan hamert op lage rente.
Kminne
Kminne
  • 2
Ze zullen togg eerst de productie op moeten voeren voordat men aan export kan beginnen.
Reinaart
Reinaart
  • 2
Dat er tot nog toe niet zoveel elektrische auto's in Turkije verkocht zijn verbaast mij niet. De belangrijkste speler Tesla start pas op 3 april dit jaar met de verkoop van haar auto's in Turkije.
http://www.teslarati.com/tesla-announcement-turkey-instagram/
Kees 9864559
Kees 9864559
  • 2
Wat is Togg toch een vreselijke naam, het valt mee dat er geen u in zit , daar zijn Turken gek op.
ufuk demirsoy
ufuk demirsoy
  • 0
Voor zo ver ik weet is de productie niet gelimiteerd op 28000 per jaar maar alleen voor 2023. Daarna willen ze het opvoeren natuurlijk.
Stefan Janssens
Stefan Janssens
  • 2
Die 20.000 klanten die uitgeloot zijn, zullen vast en zeker ook wel lid zijn van de politieke partij van Edrohan. Als Turkse mensen buiten Turkije dit ook gaan kopen, hebben ze een goede spin-off in Europa. Slimme zet van Turkije.
Rutte V
Rutte V
  • 2
177k. Niet slecht voor een auto die meer van hetzelfde levert.
Mooi dat ze dan jaren zoet zijn met de Turkse orders.
Hoeven we hier niet tegen nog zon Mercedes aan te kijken
Bak fiets
Bak fiets
  • 0
Te vergelijken met de postcodeloterij? En kost een lot ook maar 15 euro (omgerekend naar de Turkse valuta) ?
rw54
rw54
  • 1
Laten ze daar nu net blij zijn dat de inflatie in febr. 2023 gedaald is naar 55,2%, die laagste waarde sind febr. 2022.
Wetenschap
Wetenschap
  • 3
Geplande productie in 2023 was 20.000 stuks. Omdat er een enorme vraag is heeft men besloten in 2023 in totaal 28.000 Toggs te produceren.
Bestaande fabriek heeft een productie capaciteit van 175.000 Per jaar. Fabriek is eventueel uit te bereiden naar 250.000 productie capaciteit.
Gezien de hoge vraag naar Togg auto's vermoed ik dat de productie zo snel mogelijk zal worden verhoogd in 2024 / 2025. Ik verwacht ook dat de vraag hoog zal blijven waardoor men binnen 2 jaar zal moeten besluiten een 2e fabriek te bouwen. Aan Kapitaal is geen probleem. Bouw Togg merk / fabriek gaat gepaard met een investering van 2.3 miljard dollar. Vlak naast de Togg Fabriek wordt er een enorme batterijfabriek (Investering 4.5 Miljard dollar) gebouwd. De grootste van Europa. 25% van alle batterijen zijn bestemd voor Togg. Ook de chips voor Toggs wordt gemaakt in Turkije. Dus Togg kent geen leveringsproblemen voor zijn cruciale onderdelen.
Naast Togg lopen veel meer projecten die belangrijk zijn.
911Turbo
911Turbo
  • 0
Voor een nieuw merk prima aantallen.
Het is goed voor de doorontwikkeling. Wanneer je gaat expoteren ben je gevrijwaard van eventuele kinderziektes.
impatient
impatient
  • 0
In Turkije bouwen ze meer auto's. FIAT Egea FIAT Doblo FIAT Fiorino FIAT Pratico
Renault Megane Renault Clio Honda Civic Ford Transit Hyundai i10 Hyundai i20 ISUZU D-Max Toyota Corolla, Verso, CH-R, Corolla Hybrid. Dan nog de vrachtwagens bussen enz. Merk is misschien nieuw maar sinds de jaren 50 (Jeep) wordt er al gebouwd. Gemiddeld 1,3 miljoen eenheden per jaar.
Ahmet 9250651
Ahmet 9250651
  • 0
Bijna 50 duizend euro klinkt niet zo goedkoop hier in EU, maar weet je dat je daar in Turkije, met 50 duizend euro, een Mercedes e 200cdi bj. 2010 met 200.000 km op de teller kan kopen? Houd ook rekening mee met de minimum maandloon. Dat is ongeveer 400-500€! Hoe lang moet je sparen voor zo een auto?
Nu als je zo bekijkt, een mooie elektrische SUV voor 50.000€ is de PROMOTIE van het jaar.