Nio schrapt tien procent van zijn personeelsbestand
Broekriem aanhalen
Nio is weliswaar een van de meest veelbelovende Chinese nieuwkomers in Europa, maar het gaat het bedrijf niet per se voor de wind. Nu ziet het zich genoodzaakt om flink wat banen te schrappen.
Nio timmert aardig aan de weg, ook hier in Europa. Het brengt diverse nieuwe elektrische auto's op de markt, zet door met zijn accuwisselstations en wil zelfs met een budgetmerk specifiek Europa gaan bedienen. De bomen groeien tot in de hemel, zo lijkt het, met de nadruk op 'lijkt'. Nio ziet zich nu namelijk genoodzaakt om een stevige maatregel te nemen om de financiële situatie gezond te houden. Maar liefst tien procent van het personeelsbestand wordt geschrapt, zo begrijpt Reuters. Dat komt neer op zo'n 3.000 banen.
Nio leverde dit jaar tot en met oktober wereldwijd 126.067 auto's af. In oktober waren het er 16.074, bijna 60 procent meer dan vorig jaar in die maand. Een flinke groei dus, maar kennelijk zijn er toch redenen tot zorgen. Nio wil volgens Reuters met de inkrimping van het personeelsbestand kosten besparen en efficiënter gaan werken. De afvlakkende groei van de verkopen van elektrische auto's zou er ook mee te maken hebben. Niet alleen hier, maar ook in China lijkt de sterkste groei van de markt voor volledig elektrische auto's er wat af te zijn.
Hier in Nederland is Nio vooralsnog een kleine speler. Er zijn dit jaar 189 Nio's verkocht. Wel is dat al ruim meer dan in heel 2022, toen het er 52 waren. De populairste Nio is ons land is de Nio ET7. Daarvan zijn er nu 118 verkocht.