AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nieuwe Voyah Free verklaart waarom de oude opeens €11.000 goedkoper werd

Vooral veel hetzelfde

Voyah Free

De kans dat je er een Nederland eentje tegenkomt, is niet zo groot. Toch is de Voyah Free al jaren in Nederland beschikbaar. Het model werd onlangs tot wel €11.000 goedkoper en nu weten we waarom. Er komt namelijk een nieuwe.

Maandelijks geeft het Chinese ministerie van Industrie en Informatie Technologie een geregeld 80 tot 100 pagina's tellende database vrij met daarin nieuwe brommers, auto's, bussen en vrachtwagens die de vele Chinese fabrikanten hebben aangemeld. Daar zitten tientallen, zo niet honderden producten tussen die voor de Nederlandse markt totaal niet relevant zijn. Soms zit er iets bij dat zijdelings interessant is, maar zo nu en dan zitten er écht nieuwe modellen tussen die nog niet eens zijn onthuld. Gisteren bestookten we je met de Mazda EZ-60, vanmorgen met de Leapmotor B01 en nu met de nieuwe Voyah Free.

Voyah Free

De Voyah Free zoals je die in Nederland ook al kon kopen.

Voor wie het gemist heeft: Voyah is een van de submerken van de Chinese kolos Dongfeng. In Nederland kun je de elektrische Voyah Free al enkele jaren bestellen en je kunt in ons land zelfs kiezen voor een grote elektrische MPV die Voyah Dream heet. In november vogelde AutoWeek uit dat de Dongfeng Voyah €6.000 tot €11.000 goedkoper werd. Dat had iets met de uitvoeringen te maken, maar ongetwijfeld ook met het feit dat er een compleet nieuwe Voyah Free in het vat zit.

Veel informatie over de nieuwe Voyah Free hebben we nog niet, maar we kunnen je wel al wat cijfers toeslingeren. Zo is de Voyah Free 4,92 meter lang, heeft hij een wielbasis van 2,96 meter en legt hij minimaal 2.250 kilo in de schaal. Daarmee is hij slechts anderhalve centimeter langer dan het origineel. De wielbasis is zelfs onveranderd. In Nederland is de Voyah Free er enkel met een elektrische aandrijflijn. In thuisland China is de SUV er ook met een range-extender. De nieuwe ook, zo blijkt. De Voyah Free op deze foto's is namelijk zo'n variant met range-extender. Dat is opnieuw een 1.5-viercilinder benzinemotor. Onderhuids lijkt de nieuwe Voyah Free dus vooral op de huidige.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.