Kia opent aanval op de Dacia Spring en Citroën ë-C3 – Vooruitblik

Kia Clavis

Kia Clavis (Illustratie: Larson)
AutoWeek 35 2024
AutoWeek 35 2024

Je leest het in AutoWeek 35 2024

Hyundai opent binnenkort met de Inster de aanval op betaalbare elektrische auto’s als de Dacia Spring en Citroën ë-C3. Zustermerk Kia kan dan natuurlijk niet achterblijven. Dat stoomt op dezelfde basis een mogelijk Clavis geheten compacte EV klaar. Onmiskenbaar een Kia, maar niet zo’n designstatement als zijn grotere broers.

Highlights

  • Vanaf zo’n 25 mille
  • Tot grofweg 350 km rijbereik
  • Neefje van de Inster

Het betaalbaarder maken van elektrisch rijden lijkt momenteel het voornaamste doel van diverse autofabrikanten. Dacia trapte in zekere zin af met de Spring en nu volgen onder meer Stellantis, Renault en Hyundai het voorbeeld. Ook Kia haakt aan. Dat was natuurlijk ook al wel te verwachten nu Hyundai met de Inster zich in de lagere regionen van EV-land begeeft. Daarmee liet Hyundai zien dat het K1-platform met wat aanpassingen geschikt is voor elektrische aandrijflijnen. Nu is het zustermerk aan de beurt om dat kunstje te herhalen.

Kia gaat voor een vergelijkbare aanpak en maakt van zijn goedkoopste EV ook een vrij hoogpotig model. In India is al een ingepakt exemplaar opgedoken dat de nodige overeenkomsten vertoont met de Inster. Vooral de A- en B-stijlen en de clamshell-motorkap lijken bijna één op één van de Inster te komen, maar richting de achterkant is het een wat ander verhaal. De Kia, die in de wandelgangen al Clavis wordt genoemd, heeft een langere daklijn en een (door onze illustrator overigens niet ingetekende) derde zijruit. Ook staat de achterruit van de Kia, in tegenstelling tot die van de Hyundai, behoorlijk recht. Daardoor oogt de Kia al met al nog wat meer als een SUV’tje dan de Hyundai. Hij lijkt ook iets langer, al kan dat gezichtsbedrog zijn. De overhangen ogen wel gelijk. De Kia is vanwege zijn hogere dak waarschijnlijk een praktischer pakezeltje dan de Inster, waarin je dankzij de verschuifbare achterbank al tot 351 liter ruimte kunt benutten.

Kia Clavis (illustratie: Larson)

Clavis of EV2?

De Kia krijgt designinvloeden mee van onder meer de EV3 en de EV9, zoals de langwerpige dagrijverlichting op de uiterste hoeken van de neus. Aan de achterkant bepalen dunne achterlichten op de D-stijlen het beeld. Hier doet het met een beetje fantasie nog wat denken aan de Soul. In het interieur word je getrakteerd op een minimalistisch dashboard, met daarop dezelfde twee 10,25-inch schermen als in onder meer de EV3. Op technisch gebied lijkt hij overigens niet op de genoemde EV-modellen, want de Kia Clavis staat zoals gezegd op het K1-platform. Dat kennen we onder meer al van de Hyundai i10 en de Kia Picanto en het is dus eigenlijk een tot EV omgetoverde brandstofauto. In Azië wordt de Clavis ook gewoon met brandstofkracht leverbaar. Hier in Europa blijft het vermoedelijk bij de elektrische versie, net als bij de Inster. Omdat de Inster geen dedicated EV is, hangt Hyundai hem niet aan zijn Ioniq-label. Logischerwijs volgt Kia dezelfde aanpak en wordt het dus geen ‘EV2’. De EV2 komt wel, maar dat is dus vermoedelijk een ander model op E-GMP-basis en met een nog wat uitgesprokener design.

Ook al is de basis niet puur voor elektrische aandrijving ontwikkeld, je mag rekenen op prima elektrische prestaties. Kia grijpt de techniek van de Hyundai Inster-plank en vindt daar een 97 pk  en 115 pk elektromotor, gekoppeld aan een respectievelijk 42 kWh en 49 kWh groot accupakket. In de Hyundai zijn die NCM-accu’s goed voor een verwacht rijbereik van achtereenvolgens zo’n 300 tot 355 km. Een belangrijk voordeel van de Inster ten opzichte van bijvoorbeeld de Dacia Spring en Renault 5 is dat elke versie aan de snellader kan. Dat belooft dus ook wat voor de Kia. In grofweg een halfuurtje moet je de accu van 10 tot 80 procent bij kunnen laden.

Vanaf zo’n 25 mille

De grote vraag is nu natuurlijk nog welk prijskaartje Kia straks aan zijn jongste EV hangt. Opnieuw gluren we even over de schutting bij Hyundai, waar we een richtprijs van zo’n € 25.000 zien voor de goedkoopste Inster. Reken opnieuw op een vergelijkbare situatie bij Kia. Daarmee zit de Zuid-Koreaan straks niet alleen de Dacia Spring, maar ook de Citroën ë-C3, Fiat Grande Panda en Renault 5 behoorlijk op de huid, vermoedelijk ook nog met een rijkere basisuitrusting. Enthousiast geworden? Geduld is in dezen een schone zaak: de marktintroductie laat naar verwachting nog zomaar een jaar op zich wachten.

PRIVATE LEASE Kia

Lezersreacties (125)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.