Hyundai: 11 nieuwe EV's voor 2030, 6 voor Genesis
Gas erop? Gas eraf!
Hyundai Motor zet vaart achter zijn elektrificatiestrategie. Tot 2030 kun je elf splinternieuwe elektrische auto's van Hyundai verwachten. Luxemerk Genesis krijgt er binnen nu en acht jaar zes nieuwe elektrische modellen bij.
Hyundai Motor Company zet vaart achter zijn elektrificatieplannen en scherpt zijn toekomststrategie aan. Tot en met 2030 investeert het bedrijf zo'n 14,5 miljard in verdere elektrificatie van zijn line-up. Dat bedrag maakt deel uit van een mega-investering van ruim €71 miljard die het concern tot en met 2030 in zijn activiteiten steekt. Daaraan zijn keiharde doelen verbonden. Hyundai Motor Company wil tegen 2030 goed zijn voor 7 procent van de wereldwijd verkochte elektrische auto's. Het bedrijf mikt erop tegen 2030 jaarlijks 1,87 miljoen volledig elektrische auto's te verkopen.
Dergelijke ambitieuze doelen haalt Hyundai Motor Company uiteraard niet met het handjevol elektrische modellen dat het momenteel in het aanbod heeft. Tot en met 2030 introduceert automerk Hyundai maar liefst elf nieuwe volledig elektrische auto's. Daarvan zijn er drie een sedan en zes een SUV. Ook komt Hyundai met een elektrische bedrijfswagen én met een 'nieuw type auto'. Hyundai zou dus zomaar met een nieuwe - in de beste zin van het woord - elektrische rariteit kunnen komen. Dit jaar komt de Ioniq 6, in 2024 breidt Hyundai uit met de Ioniq 7.
Genesis GV60
Ook Hyundai's luxemerk Genesis krijgt er tot en met 2030 diverse EV's bij. Genesis komt binnenkort met een elektrische versie van SUV GV70 en heeft van 5-serie-concurrent G80 al een EV-variant. Daarnaast komt het - ook naar Europa - met de GV60. Genesis breidt zijn portfolio tot en met 2030 uit met zes nieuwe elektrische modellen. Daar zitten - de GV70 meegeteld - vier SUV's en twee 'personenauto's' bij.
Hyundai Motor Group produceert zijn bestaande elektrische auto's in Zuid-Korea en in Tsjechië. De komende jaren gaat Hyundai zijn EV's ook buiten die landen produceren, waaronder in Indonesië. De Koreanen zijn samen met diverse partners ook nog eens druk in de weer met de ontwikkeling van zogenoemde solid-state batterijen. Verder heeft Hyundai nieuwe modulaire batterij- en elektrotechniek in ontwikkeling. Onder de noemer Integrated Modular Architecture (IMA) komt het concern met een modulair systeem voor elektromotoren en accupakketten. De IMA-architectuur moet geschikt zijn voor modellen in alle segmenten en moet de ontwikkelingskosten van elektrische auto's verder terugdringen. De accupakketten van auto's die van deze IMA-architectuur gebruikmaken komen onderling dus meer overeen dan de huidige en binnenkort te verschijnen EV's van het bedrijf.