AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Foto’s: nieuwe koplampen en elektrische achterklep Tesla Model 3

Ook nieuwe 'frunk'

Tesla model 3 koplamp

Er zijn naar alle waarschijnlijkheid wat updates onderweg voor de Tesla Model 3. Eén ervan lijkt al te zijn geïntroduceerd, terwijl twee andere nieuwtjes zich nog in de geruchtenfase bevinden. De geruchten gaan echter wel gepaard met foto’s.

Om met het meest concrete nieuws te beginnen: de kunststof bak die ‘frunk’ heet bij de Model 3, dus de bagageruimte onder de voorklep, is vanaf nu anders van vorm. Op internet doen verschillende foto’s de ronde van recent afgeleverde Model 3’s met een anders gevormde en ook net even kleinere frunk.

Naar de reden is het gissen, maar de grotere Model S doorliep gedurende z’n carrière een soortgelijk proces. Vroege Model S-en hebben een veel grotere frunk dan latere exemplaren, vooral om ruimte te maken voor een tweede motor op de vooras. Die heeft een Model 3 al, maar de frunk zou wel kunnen wijzen naar de introductie van een warmtepomp. SUV-broertje Model Y heeft die energiebesparende voorziening wel, dus technisch moet het mogelijk zijn. Tesla houdt zoals te doen gebruikelijk de lippen stijf op elkaar, meldt onder meer Electrek.

Koplampen

Dan de meer speculatieve updates. Op het Canadese Tesla-blog Driveteslacanada.ca is een foto verschenen van een Model 3-koplamp met een net even andere indeling dan we gewend zijn. In plaats van een rij spiegels, die het ledlicht als het ware indirect de goede kant op reflecteert, is deze auto in de uiterste hoek van de koplamp voorzien van een duidelijk te onderscheiden lens. Dat suggereert dat Tesla van plan is over te stappen op andere koplamptechniek, die als bij-effect een ietwat gewijzigd uiterlijk heeft. Om een aftermarket-koplamp kan het alvast niet gaan, meldt Driveteslacanada terecht, want zulke producten zijn simpelweg niet beschikbaar. Opmerkelijk is overigens wel dat de recentere Model Y ogenschijnlijk over Model 3-koplampen, maar niet over zo’n lensje beschikt.

Achterklep

In dezelfde set foto’s zit ook een beeld van het scharnierwerk van de achterklep. Daarin lijkt een elektrische demper te zijn opgenomen, een voorziening die de Model 3 op dit moment nog niet heeft. De Model Y heeft dit al, maar beschikt ook over een grote hatchback-klep waarbij de toegevoegde waarde van zo’n hulpje een stuk groter is. Een elektrische achterklep is wel iets dat bij de Model 3 dankzij aftermarket-oplossingen later kan worden ingebouwd. Studie van zo’n oplossing en de situatie op de nieuwe foto toont echter aan dat de demper zelf net even anders is dan bij zo’n oplossing van derden, terwijl ook de stroomtoevoer en de set afdichtrubbers rond de achterruit nieuw zijn.

Voor de duidelijkheid: de witte auto op bovenstaande foto’s toont de huidige situatie. Deze foto’s zijn van onszelf, terwijl de beelden van een rode Model 3 afkomstig zijn van Driveteslacanada. Wie in Nederland onlangs een Model 3 heeft gekocht, wordt van harte uitgenodigd om ons een foto van de situatie onder de voorklep te doen toekomen. Bij voorbaat dank!

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (189)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Roskampies
Roskampies
  • 1
Raam rubber van de rode zit niet goed. Laatste foto.
Ot. Is het de intro van laser licht?
Franciscus
Franciscus
  • 3
Met lens zijn waarschijnlijk adaptieve koplampen (meedraaiend), wat de Model 3 nog niet had, maar de Model S wel.
Don H
Don H
  • 16
Nog wat in de afwerking verbeteren, maar verder heeft het merk een mijlengrote voorsprong op alle merken.
Anoniem
Anoniem
  • 12
Van Voorsprong naar achterstand... meer pk’s minder gewicht en toch verliezen....? https://youtu.be/ItCGU7BTBv8
Germancarsfreak
Germancarsfreak
  • 8
@charles hou er wel rekening mee dat Porsche niet bezuinigd op performance onderdelen. Dat zie je ook terug aan de prijs. Daarnaast heeft Porsche 90 jaar ervaring in sportautos
Anoniem
Anoniem
  • 7
@German, klopt! Ruim 70 jaar ervaring in het bouwen van auto’s betaald zich uit tov een techonderneming...?Het gaat om het totaalplaatje waarbij alle componenten 1 geheel vormen...? ot: prima dat Tesla ook blijft doorontwikkelen!
Matsuda
Matsuda
  • 22
Charles, je gaat toch niet het paradepaardje van dat heilige merk van je vergelijken met een limousine uit 2012?
Pijnlijk voor Porsche ?
Anoniem
Anoniem
  • 9
@ matsuda, ik kon het niet over mijn hart krijgen om jou en alle andere Autoliefhebbers deze vergelijkingstest te onthouden!??
Koppakking
Koppakking
  • 12
Hanssolo...ga jij nu zeggen 'Graag OT houden...'? Zal ik er een paar ICE onderwerpen bijhalen waarbij jij direct over EV begint. Off topic reacties horen erbij, doet iedereen ? (ik ook).
OT.....Leg zo'n koplamp naast bijv. de van een een nieuwe Golf en dan lijkt de zo saaie VW een waar kunstwerkje.
McShine
McShine
  • 3
@Noortje Je kunt toch voorverwarmen via de app. MAakt weinig uit dat dat niet via een "echte"warmtepomp gaat.
BMW 007
BMW 007
  • 3
@ Charles: zaterdag voor het eerst een Taycan zien rijden, een witte. Hij zag er zeer goed uit, zelfs mijn vrouw vond het een mooie auto. En zij heeft niets met auto's, dus dat zegt al veel.
Noortje
Noortje
  • 0
@McShine: Daar heb je onderweg weinig aan, dan moet je ook kunnen blijven verwarmen. Je interieur blijft maar 5 minuten op temperatuur na vertrek, daarna zal de 'kachel' toch echt moeten verwarmen.
Mos Eisley
Mos Eisley
  • 1
Ik hoop dat ze die koplampen dan ook fatsoenlijk afstellen. Zag toen de model 3 massaal op de wegen verscheen er heel veel rijden met een lichtvlek die hooguit 2m voor de auto reikte. En zelfs nu zie ik ze nog zo rijden.
Kan nooit veilig zijn. En ik kan ook niet begrijpen dat je als bestuurder daar niet mee terug gaat.
HansSolo
HansSolo
  • 12
McShine, een warmtepomp in de Model 3 gaat er voor zorgen dat ie nog zuiniger wordt dan ie al is.
Noortje
Noortje
  • 14
@Koppakking: Ik vind de koplampen v.e. model 3 veel mooier dan van een Golf. Zeker de Golf 8 met die norse lelijke blik. Hoe kun je die mooi vinden...
Franky Boy
Franky Boy
  • 2
@46 1: dat klopt, had ik ook na een de update. Vraag me niet waarom. Viel mij gelijk op. Ik ben naar de plaatselijke vakgarage gereden, en die hadden binnen 5 minuten de boel weer binnen APK normen. Nooit meer last van gehad. Je kunt ze zelf verstellen in het menu, maar ik heb geen apparatuur. En onderhoud hoeft pas na 2 jaar, dus daarom rijden er nog rond met een verkeerde afstelling.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Charles dat groepje heeft al vaker de boel besodemieterd, ook nu lijkt de Tesla wederom NIET daadwerkelijk in de cheetah stand te staan anders zou de vering achter omlaag gaan e.d. Waarschijnlijk weer een fake filmpje net als vorige keer.
Wel heeft de Porsche een net iets betere aerodynamica op hoge snelheid, dus dat de Porsche bij 150km+ tot 250+ ietsje sneller is zou best kunnen kloppen.
de Wit
de Wit
  • 3
Heeft Hanssolo een zure bom ingeslikt vanochtend? Beetje vrolijker beste man!
Reinaart
Reinaart
  • 13
Nog groter nieuws van Tesla: zij hebben een aluminiumgietmachine (de grootste ter wereld) gepatenteerd, waardoor de carrosserie in de toekomst nog maar uit 4 delen i.p.v. 72 bestaat. Deze machine wordt binnenkort in Fremont ingezet en zal ook in de Gigafactory van China en die in Berlijn ingezet worden. Klinkt revolutionair: sneller en goedkoper produceren en een lichtere auto waarvan de carrosseriedelen ook strakker op elkaar aansluiten.
Bron: https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/revolutioniert-tesla-den-karosseriebau-model-y-aus-nur-noch-vier-teilen/
Anoniem
Anoniem
  • 2
Naar alle waarschijnlijkheid, lijkt, geruchtenfase, zou wel, speculatieve, suggereert... AW houdt wat slagen op de arm ( zo lijkt ? het!
lostspider
lostspider
  • 2
Valt me wel tegen van Tesla dat ze nu ook al beginnen met foto's van koplampen en dergelijke.
Autotjekind
Autotjekind
  • 2
@Matsuda nu jij het zegt, het is al gewoon bijna 10 jaar oud... ? Wat een ontwikkeling.
OT: lensachtig ding ziet er inderdaad uit als iets van een adaptieve verlichting.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Beetje jammer dat de nieuwe frunk er al in zit zonder de warmtepomp. Nieuwe cq betere koplampen zou mooi zijn, maar wel bijzonder omdat de model Y dezelfde huidige heeft. Wil Tesla de model 3 toch iets meer onderscheiden van de model Y? De automatische trunk vind ik een must voor het geld. Had er al op moeten zitten.
Als je dan al een vergelijk laat zien, bekijk dan deze: https://www.youtube.com/watch?v=F28i1D1OJ5o
Overigens zelfde sprint resultaat. Uiteraard zou ik zeggen: versnellingen maakt het verschil. Het vergelijk heeft echter niets met het artikel van doen en gaat tussen 2 verschillende auto's met zeer verschillende prijzen wat maakt dat het vergelijk alleen gebracht wordt om Tesla onderuit te halen. Als je al gaat vergelijken met Porsche en Tesla, doe dat vergelijk dan tzt met de Tesla Roadster. Dan is het vergelijk qua prijs en type auto in elk geval juist...
De Taycan (liefst met wat meer bereik) is het wel een geweldige rijdersauto, maar ook erg duur, zeker in NL...
A3 White
A3 White
  • 8
Aanpassingen die Tesla niet zelf uitmelkt........nee dat doen de ambassadeurs zoals Charles en Wouter60,.
Alles wat Duits is moet het beste of niets zijn, dat wil men zelf, dat hebben niet veel andere landen.
Evolutie zonder meerprijs, knap!
DaRunna
DaRunna
  • 3
@Matsuda, niks een auto uit 2012... Dit is een S RAVEN!
Dat Tesla verder niets aan het uiterlijk verandert kun je Porsche niet kwalijk nemen natuurlijk. Gewoon erg knap gedaan van Porsche en dat zeg ik als Tesla rijder!
Wood Duck
Wood Duck
  • 4
Ik heb niks tegen Tesla, maar de mythe dat ze superieur zijn aan Porsche kan nu dus in de prullebak... en dat na een ontwikkeling van een decennium tegenover enkele jaren. Niettemin indrukwekkend die Tesla, maar er kan er maar 1 de beste zijn.
b0mmel
b0mmel
  • 4
Kunnen ze niet beter de stoelen aanpassen ipv koplampen en frunk? De huidige zijn net zo veilig als een tuinstoel:
.
"Bij een kop-staartbotsing met een Model Y in de Amerikaanse staat Arizona klapte de passagiersstoel van de auto om als een wrakke tuinstoel. Een dodelijk gevaar voor de passagiers, zo oordeelt een veiligheidsexpert"
V Tee
V Tee
  • 2
Het Teslanieuws van vandaag: een andere koplamp. Yes, yes, yes ,of, wacht even, echt? ?
V Tee
V Tee
  • 15
@Charles
Die 0,1s sneller op 1/4 mile (ca. 400m) kost dan 34.000 pond (in de UK) extra. Krijg je er een vermeend knuffelinterieur bij en nog strakkere naden aan de buitenkant bij (waarom doet me dat toch steeds denken aan een strand bij Saint Tropez met verdwaalde anoxeria modellen?). Voor Porsche kopers een schijntje natuurlijk.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 3
Tsja V Tee, en dan moet je nog goed blijven opletten ook, als die bestuurderpapa dat beter doet is die gezinsbak zomaar toch wat sneller bij de streep. Kun je als Porsche sportautobestuurderman natuurlijk nog denken "acht, waar gáát het eigenlijk over, die 0,1 sec". En dat is natuurlijk helemaal waar.
R Wolters
R Wolters
  • 4
Wat wel weer aardig is, is dat Tesla met een klein stukje van de beurswaarde de auto's naar het kwaliteitsniveau van de premium Duitsers kan brengen. Maar waarom zouden ze dat doen als het toch wel verkoopt?
Gubstra
Gubstra
  • 7
V Tee, wel met een rammelende binnenspiegel (Bjorn Nyland) en krakende stuurkolom (Autovisie). Porsche-kwaliteit...?
Tombaaa
Tombaaa
  • 7
Maar @Charles, is deze duurste en ietsjes snellere Taycan, met zijn standaard brede sloffen nou ook even zuinig als die Models S naast hem in de sprint? Die ook gewoon op zijn standaard banden staat (tenminste daar ga ik voor beiden van uit, hoewel niets me in dit soort you-tube-clickbait-testen zou verbazen)? Of is de zuinigheids-Taycan met de smallere eco banden van laatst, ook sneller dan deze Model S, op zijn eigen standaard banden? Ik vrees voor Porsche het één of het andere, maar niet beiden tegelijk (dat blijkt immers uit de tests van Bjorn). In de tests met Porsche's om de voglens vele 'oude' Model S te kunnen benaderen, worden er wel allemaal kunstgrepen uitgehaald (smalle banden om enigszins zuinig te kunnen zijn, brede sloffen om de sprint nét aan te winnen). Daar over zijn we het eens denk ik toch?
Tombaaa
Tombaaa
  • 6
OT: De efficiënte warmtepomp uit de Model Y is dan wel een mooi nieuwtje, als je een beetje op de hoogte bent weet je dat dit voor elektrische auto's (en huizen zonder gas), één van de opgave's is om dit zo zuinig mogelijk op te lossen.
Anoniem
Anoniem
  • 6
De Deutschland über alles mannen zijn zoals gewoonlijk ook zijn ook meteen weer allemaal fanatiek aanwezig hoor. Maar helaas, de Amerikanen gaan dit winnen. Blijf vooral ontkennen dat Tesla voorloopt op de Duitsers ?. En kijken we naar dezelfde prijsklasse als de Taycan, dan krijg je uit de USA dit https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/lucid-air-snelst-ladende-ev/
Anoniem
Anoniem
  • 2
R. Wolters: volgens kentekenradar bedraagt het marktaandeel van Tesla in de maand augustus tot nu toe plm. een schamele 2.2%. Waaronder 2x model S en 2x model X. Met die verkoop valt het dus wel mee. Weet ook niet of nieuwe koplampen of een elektrische achterklep Tesla uit het slop gaan trekken.
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 3
welk een nieuws, een nieuwe KOPLAMP en een elektriek gedempte achterklep? Onvoorstelbaar. Geweldig. en dat wordt hier VAG voor minder zeer negatief becommentarieerd. Als eenvoudige particulier zou ik nieuws vinden: een prijsverlaging van model 3 naar mille of 35, desnoods "instappertje". OF eh alles wordt long range en die long range wordt nu 750 km WLTP ( is nog in winter en 90% vol maar 500, maar toch.) of een nieuw ontworpen achterzijde want die begin al te vervelen. Of n Cabrio obv de 3.. allemaal echt nieuw en geen fake..
JL86
JL86
  • 2
Morgen nieuwe ruitenwissers voor de Model X en op naar de 200 comments ?.
Dirk Nauta
Dirk Nauta
  • 0
Fantastisch nieuws! Ik zag mijn arme buurman al zo zwoegen met het openen van zijn loodzware kofferklep op zijn model 3.
En net ietsjes andere koplampen maken die lelijke vissenkop vh voertuig een heel stuk aantrekkelijker!
Geweldig nieuws, ik ben er blij mee dat ik dit nu weet.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Klopt @Wood duck, naast de beste auto’s komen nu ook de beste EV’s uit Duitsland! ??
Anoniem
Anoniem
  • 5
@v Tee, mooi filmpje he??? Valt zwaar hier merk ik aan de reacties van de Model 3 bestuurders....? Concurrentie voor Tesla is goed, en nu is de concurrent ook nog beter.... dat valt niet mee dan om dat te accepteren... tijden veranderen heren. Van Voorsprong naar Achterstand!??
TSI EOS
TSI EOS
  • 0
Die andere Frunk is vast een zeker ter voorbereiding op de nieuwe warmtepomp verwarming uit de Model Y. Die neemt boven de Front motor met iets meer ruimte in beslag, daardoor wordt de Frunk iets kleiner. Jammer, want ik had graag een warmtepomp gehad in mijn M3, hoewel dit ook prima gaat. De winst is nou ook niet enorm.
Noortje
Noortje
  • 11
@Charles: Alles leuk en goed, maar komt er een Taycan voor om en nabij de 60k? Anders is er geen sprake van concurrentie ?
Anoniem
Anoniem
  • 13
Haha Charles 911, ouwe fanatiekeling ?. Geniet nog maar even van die vermeende achterstand van Tesla. Let wel, vermeende. Maar even iets anders, bij het Porsche item van vandaag reageer je met precies 0 reacties, terwijl je bij het Tesla item van vandaag tot nu toe al 8 reacties hebt geplaatst. Er zit je duidelijk iets dwars ?
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Joe, bonjour! Blij dat je het zegt, ik ben net thuis en die had ik nog niet gelezen, ga ik gauw doen! Dank je!??
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 8
? Charles, ik kijk mijn hele leven al tegen Achterstanden aan, heb me nog nooit een Porsche willen èn kunnen veroorloven (ah, dat verdient uitleg: in tijden dat ik het wilde, kon ik het, en in tijden dat ik het kon, wilde ik het niet ? en dat is niet alleen omdat ik niet voor heel veel flappen minder gebruiksgemak wil) dus dat ik dat niet kan accepteren, dat heb ik dan weer wel leren accepteren, maar ik wou toch even kwijt: je bent een schattig tandem aan het worden met Philip, je eigen keuze steeds weer komen profileren op draadjes over dat andere merk. Natuurlijk is Porsche de Topper, en dat straalt prachtig op jou af hoor ? Enjoy! ?
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 1
He waarom nou ... "in tijden dat ik het wilde, kon ik het NIET, en in tijden dat ik het kon, wilde ik het niet". Dat dus.
Anoniem
Anoniem
  • 7
Het lukt ons Charles redelijk goed om iedereen op de kast te krijgen zie ik wel ?
Anoniem
Anoniem
  • 4
Charles: wat nieuwe koplampen, een achterklep niet veroorzaken?! In key countries als de VS, Nederland en Noorwegen daalt de afzet van Tesla gestaag terwijl de Niro, de Kona, de Etron en de Taycan niet aan te slepen zijn! Het is voor Tesla wachten op nieuwe fiscale subsidies om nog wat op de weg te zetten. Tijd voor Chardonnay en borrelnoten?!
botzz
botzz
  • 0
Zn trage elektrische achterklep,, mijn Seat zn achterklep gaat veel sneller dicht.
Wood Duck
Wood Duck
  • 3
Joe King, niet vermeende achterstand. Gewoon geconstateerd. Wat ook wel opvalt is de typisch Amerikaanse bravoure in de folders als het gaat om PKs en Newtonmeters. Amerikanen bluffen graag waarna vaak blijkt in de praktijk dat ze toch het kortere pielemoosje hebben...
En Duitsland is by far de grootste auto exporteur ter wereld. Leg jij nou eens uit in je eigen woorden wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn.
Sil Bakker
Sil Bakker
  • 4
Lang geleden, toen ik jong was, zag je op iedere straathoek een Opel Kadett, nu een Tesla 3. Zullen dus wel prima auto's zijn. Maar ik word er niet zwetend van wakker. Beetje sneue wagens.
Gubstra
Gubstra
  • 10
Toch zien de geldschieters meer heil in die korte Amerikaanse piemelemozen. Veel meer waarde dan die Duitse hoefsmidsen bij elkaar.
A3 White
A3 White
  • 9
Wouter, je bent verkeerd geïnformeerd, in een land als de USA krijgt Tesla geen subsidies maar Audi en Porsche wel en als we de aantallen bekijken nog we een jaar of 10.
De aandacht bij de E-trom ging over de spiegels, die er nog steeds opzitten, het vermeend goed kunnen laden bij afremmen, om maar de echte range te verbloemen.
Waar zijn de verkopen van de A4, Q5 en Q7 gebleven? En de Cayenne, Macan en Panamera? Het enige stabiele met een echte fan-club us de 911, en terecht!
Geen enkel merk heeft het makkelijk om tegen de Duitse drie en Porsche een harde vuist te maken, het lukt nu aardig en je moet wel ballen hebben om het het hol van de wolf een nest te bouwen.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Wood Duck, daar heb ik geen woorden voor. Laat staan eigen woorden. Zoveel wijsheid van jouw kant. Overigens, folders zijn iets van vroeger, daar maken de Duitse autofabrikanten nog steeds gebruik van. Tesla doet niet aan folders, die zijn al wat verder, zeg maar.
Tombaaa
Tombaaa
  • 7
@Charles, ik vertel geen onzin, de woorden van je nieuwe held Bjørn. Je ontwijkt verder mijn vraag, maar dat begrijp ik inmiddels wel. Voor de échte zin en onzin van het Porsche van de afgelopen jaren, zie het Porsche topic van vandaag... Sotfwaremanipulaties. Manmanman... ?
Anoniem
Anoniem
  • 0
A3 white: desinformatie! Kijk even op Tesla.com: in bijna alle USA-staten krijg je als je een Tesla aanschaft tot duizenden dollars aan fiscale douceurtjes!
rw54
rw54
  • 0
Is dat alles niet te snel? Zo lang is deze 3-er toch nog niet op de markt?
A3 White
A3 White
  • 4
@wouter: federal credit Van $7500 gaat nu aan de neus van Tesla voorbij, locale rebates geld voor iedereen, echter niet alle Staten, of gebaseerd op inkomen of waarde auto of alleen op laad equipment. Zijn kortingen die je bij elk merk krijgt bij de aanschaf van een auto, op 1 na: de C8.
Jouw geliefde kleur roos, zwart, moet je gaan inruilen voor rood, de wereld is dan een stuk mooier.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@A3 White, klopt: “Data presented by Buy Shares indicates that Tesla unsurprisingly accounted for 81.66% of all-electric vehicles sold in the United States as of the first half of 2020. During the period, a total of 87,398 electric vehicles were sold in the US with Tesla accounting for 71,375. The company’s popular Tesla Model 3 was the highest-selling with 38,314 units.” https://electrek.co/2020/08/21/tesla-holds-us-ev-market-losing-federal-tax-credit/
Anoniem
Anoniem
  • 3
Wood, wat moet jij nou met Tesla folders! Ik ga toch ook geen folders bij VW halen?
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Tombaa, wat Bjorn zegt klopt niet helemaal en ik zal het uitleggen waarom. Hij zegt dat smallere banden op de Taycan zuiniger zijn 225 19’’ voor-275!!achter. Dat is niet zo want de 20’’ Taycan Turbo Aero velg met 245 voor en 285 achter is fractioneel zuiniger vanwege de aërodynamische vormgeving.... Klopt dus niet, pas 4x uitgelegd nu....??
Anoniem
Anoniem
  • 2
Toen ik 12 jaar was verzamelde ik autofolders, na een net briefje naar een BMW dealer kreeg ik een heel pak thuis gestuurd met de eerste 3 serie, de eerste 5 serie en de eerste 7 serie, ook de eerste 6 serie ontbrak niet.
Vanaf toen ben ik een devoted BMW fan geworden, ook al heb ik er nooit een bezeten. ?
Gubstra
Gubstra
  • 10
Merk dat bij steeds meer berichten over Tesla een aantal mensen rood doorlopen ogen krijgen en een grote behoefte om op het merk af te geven. Dus ik heb AW voorgesteld de naam Tesla niet langer te gebruiken. Beter een alias te gebruiken waarbij we allemaal wel weten welk merk wordt bedoeld. Dus ik heb voorgesteld Tesla in het vervolg aan te duiden met 'The Superior One'. Voor iedereen duidelijk en zal hopelijk wat minder haatgevoelens oproepen.
panna
panna
  • 3
@306Pk, 20:26, er kan veel veranderen in 4 jaar, nu breng je zelf folders rond?
Anoniem
Anoniem
  • 5
@ onder andere Charles 911: https://mobile.twitter.com/pragmatikas/status/1272087607762132992, en: https://driveteslacanada.ca/news/porsche-taycan-turbo-s-moose-test-can-it-perform-better-than-the-tesla-model-3/. Die slecht afgewerkte Model 3 van 1 derde van de prijs verslaat de Taycan Turbo in een 500 km race en de Taycan Turbo S op de beruchte moose test van KM 77. Over voorsprong gesproken. En dan laat ik het superieure laadnetwerk en dingetjes als voorsprong op het gebied van software nog buiten beschouwing. En vanaf volgend jaar ook nog eens Made in Germany. Oeps... ?
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 0
Gubstra ? ik stem voor. We kunnen die term ook voor de Taycan gebruiken, maar dat schept juist verwarring.
Tombaaa
Tombaaa
  • 2
Maar @Charles, we weten allemaal wat fabrieksopgaves waard zijn. Sinds vandaag van Porsche helemaal. Nul komma nul, dus. En dat is juist het aardige van die Bjorn. Die gast gewoon rijden en je kunt 20 min of zelfs 1,5u meekijken. Dus: meten is weten. Voor Tesla, voor Porsche en alle anderen. En tot die tijd weet ik genoeg. Ook na 4x uitleggen ?
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Panna, going for the big bucks now ?.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Volgens mij kunnen hele volksstammen hier niet goed slapen als Tesla niet elke dag bewierookt wordt, waarschijnlijk voelt het erg fijn als iedereen erkent dat jij in een superieur leasebakkie mag sturen van de baas, ook al ziet het ding er niet uit en hoeft hij blijkbaar niet aan dezelfde kwaliteitseisen te voldoen als ieder ander voiture.
Maar iedereen zijn ding hoor, gelukkig halen de meesten mensen nog steeds hun geluk uit dingen die er toe doen, zoals gezondheid en een klein beetje liefde en geluk om je heen ?
Anoniem
Anoniem
  • 5
@Charles: De beste auto's komen uit Duitsland. Klokje rond vandaag niet gezien van de BMW? Nog een sjoemel schandaal erbij (waarom zou je sjoemelen als een bedrijf dat niet nodig heeft?). De beste auto's uit Duitsland: das war einmal.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik kijk al uit naar het volgende artikel over het superieure Tesla, onverslaanbaar op de beurs en op de weg, en een wilde horde fans die elke dag respect eisen ?????
Gubstra
Gubstra
  • 2
Hé psst, 306. Ik heb niet echt contact met AW gehad hoor. Was maar een onschuldig grapje. Om te lachen. Niet om je over op te winden. Jij mag nog gewoon Tesla en haar berijders haten hoor.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Oh ja Gubstra, nou dat is pak van mijn hart hoor, dus ik mag gewoon haten, jeetje, wat een voorrecht.
Maar haten laat ik toch echt aan mensen over die wat moeite hebben met relativeren, dus dan moet je denken aan pubers en mensen die ondanks hun leeftijd dat stadium nooit ontgroeit zijn.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 3
306PK, helemaal eens met de laatste zin van 22:26 maar kersen op de taart zijn ook lekker. En voor de rest is wat je zegt wel een beetje de omgekeerde wereld??
panna
panna
  • 1
@Kees, niemand gaf reactie om 22:26 hou je kop erbij 22:24 bedoel je. Teveel prikkels mien jong? Teveel op schermpjes aan het kijken? ??oh ga nu 306 zijn reactie niet kleiner maken of devalueren. Laat gaan. Loslaten. Gun 306 zijn (verdiende) moment.???‍♂️
Anoniem
Anoniem
  • 2
Eindelijk happen er een paar, duurt effe maar dan krijg je ook wat ?
Wood Duck
Wood Duck
  • 0
Joe King, van jou weet ik inderdaad dat jij geen info over VW zult halen. Voor mij ligt dat anders. Ik heb wel voorkeuren maar het gaat niet zover dat ik bepaalde merken haat. Ik rijd in/op alles wat kan rijden, van grasmaaiers tot vrachtwagens tot heftrucks. En ik vind dat elk merk zijn merites heeft. Sterke EN zwakke kanten. Zo ook Tesla. Ik ben niet van de aanbidding maar ook niet van het afkraken....
Wood Duck
Wood Duck
  • 3
Wat ik wel constateer, los van sentimenten, is dat Duitslande veruit de grootste auto-exporteur ter wereld is. Dit betekent vrij vertaald dat er wereldwijd meer vraag naar duitse rijdende waar is dan welke andere nationaliteit ook... Ergo, conclusie: de duitse autos worden wereldwijd het meest begeerd. Daar valt moeilijk een speld tussen te krijgen. Tenzij je wilt beweren dat de levensduur van de duitsers zo laag is dat het grootste deel van de export zou bestaan uit vervangings-onderdelen. Maar nee, dat is niet waar. Het gaat om de export van nieuwe autos... Duitsland veruit de grootste...
Dit is een constateerbaar, verifieerbaar feit. Emotieloos en onweerlegbaar.
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 0
Ben t zowaar s met Duck eens. T is nu slechts wachten op de knal. Nee niet van n waterstof tesla maar als t aandeel implodeert. De splitsing is geloof ik 31-8. Vaak houdt de effectenbank t sprookje dan nog dag of 30 in de lucht. Schrijf (vanaf) 1 oktober maar vast op..
Anoniem
Anoniem
  • 2
Mede dankzij mij toch weer 100 reacties op een Tesla topic, gezien de strekking van vele voorafgaande reacties zorgt dit bijna zeker voor orgastisch vreugde bij sommige hoog op de apenrots zittende leaserts, de nieuwe koningen van de weg.
Bedank me later heren, graag gedaan ??
Anoniem
Anoniem
  • 6
Charles rijdt een Porsche in Dacialand.
Ik snap zijn enthousiasme daar voor het merk Porsche wel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een airco is een warmte pomp. Die heel efficiënt zowel kan koelen als verwarmen.
Verwarmen zelf efficiënter kan koelen.
Er zit toch al een airco in een model 3.
Misschien te technisch, maar ik zou graag weten wat er gewijzigd wordt. Er wordt vast niet nog een condensor e.d. ingebouwd.
Kan Cornelis dit misschien even schetsen?
Philip
Philip
  • 2
@Kees, ik zag mijn naam verschijnen, nu moet ik wel reageren uiteraard. Een heel goede morgen! Zouden dit nu matrix led headlights zijn? Van merk dat zichzelf als premium in de markt wil zetten mag je dat toch verlangen hé. Voor de rest, Tesla is een prima wagen hoor! Ik vergelijk het een beetje als Peugeot versus BMW of Mercedes. Peugeot is ook een geweldige auto. Zo verhoudt Tesla zich ook tov de Duitse premium merken. En daar is mijn inziens niets verkeerd mee.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 1
Die warmtepomp moet het batterijpakket op de optimale temperatuur brengen en houden, dat zal dus een ander type zijn dan de huidige die voor klimaatregeling wordt gebruikt; ik neem ook aan dat het sowieso gescheiden systemen moeten zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Dick, zo ist! Wij begrijpen elkaar! Ps er rijden ook veel Peugeots hier...??
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Philip, volledig met je eens met je betoog. Tesla is ongeveer niveau Peugeot.... Prima auto....?
L Breevoort
L Breevoort
  • 4
Charles
//wat Bjorn zegt klopt niet helemaal en ik zal het uitleggen waarom. Hij zegt dat smallere banden op de Taycan zuiniger zijn 225 19’’ voor-275!!achter. Dat is niet zo want de 20’’ Taycan Turbo Aero velg met 245 voor en 285 achter is fractioneel zuiniger vanwege de aërodynamische vormgeving.... Klopt dus niet, pas 4x uitgelegd nu....//
.
De testgegevens van Nyland zijn hier te vinden:
https://drive.google.com/drive/folders/1HOwktdiZmm40atGPwymzrxErMi1ZrKPP
.
Hij heeft de Taycan op beide banden/wielen getest.
Klik op "TB tests", dan tabblad "range" en je zal zien dat de Taycan 4S op 19" Hankooks veel zuiniger is dan op 20" Michelin PS4.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 1
Philip, dat Tesla zichzelf als premium in de markt wil zetten had ik nergens gezien, en ik ken Teslarijders ook niet als premium fetisjisten, dus nee.
Philip
Philip
  • 1
@Kees, écht ... hahahahahaha ??? leuke bocht! Dus, je geeft toe dat het geen premium kwaliteit is, nu maak je indruk! ?? ben blij dat dit dan ook weer van de baan is! Maar zoals ik al eerder zei, niets verkeerd met een Tesla!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Breevoort, dank voor je reactie! Wordt gewaardeerd. Volgens de rangecalculator op Porsche. Com bij Taycan is de 20’’ Turbo Aero velg fractioneel zuiniger dan de 19’’.... och het zijn peanuts het verschil.?
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 3
Philip, fijn dat ik je blij maak, "bocht" en "toegeven" daar raak je me meteen al kwijt, maar knijp vooral goed in je knuistjes. Je hebt mij namelijk nooit over premium gehoord, behalve om mee te delen dat die mij niet boeit, de oplettende lezer heeft dat meer dan eens letterlijk zo kunnen lezen. Rijeigenschappen, range, opladen, ruimte, dat is het wel zo'n beetje. Nou ja, en gunfactor.
Philip
Philip
  • 1
@Kees, toch even de website van Tesla bekeken, zie ik daar bij Dual Motor All-wheel Drive "Premium Interieur" staan, lijkt mij dat ze zichzelf toch als premium merk in de markt zetten. Maar ik vermoed dat ik het waarschijnlijk niet goed heb begrepen, het zal wel dat zijn. Maar ik blijf erbij, in zijn klasse (verwar dit niet met segment) is het een geweldige wagen!
Anoniem
Anoniem
  • 2
Gaan we nu ineens Peugeot afkraken.....?
Gubstra
Gubstra
  • 6
Philip, voor mensen die hun auto meer beschouwen als een handtas met exclusief leer en mooie stiksels, heb je auto's als de EQC. Voor liefhebbers van goed weggedrag en prestaties is er de Tesla. Die pikorde die jij probeert op te leggen door jouw bolide boven Tesla te plaatsen, moet je gewoon loslaten. Het zit je alleen maar in de weg. We accepteren je hier ook gewoon met een niet zo goede EQC.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 4
Philip, als je het andere paradigma niet wilt of kunt volgen, ga je nog een hoop kunnen lachen en zaniken in Tesla draadjes.
TSI EOS
TSI EOS
  • 7
Porsche is toch het merk van de voortschrijdende achterstand? Hoeveel decennia maken ze de 911 met telkens een kleine correctie op voorgaande fouten? Ok, de Tay is een mooie nieuwkomer, maar die blijft nu ook weer 100 jaar ongewijzigd. Maar om nu te spreken van achterstand Tesla?! Daan heb je niet begrepen waar de kracht van Tesla zit.
Philip
Philip
  • 3
@Gubstra, kijk ... dat is nu het verschil tussen een jou en mezelf; ik breek Tesla niet af!
Fanatic
Fanatic
  • 3
Mr Honda hierboven is degene die het snapt. Het nieuws in dit bericht gaat er over dat Tesla niet 2 jaar wacht tot ze structurele verbeteringen doorvoeren. Tesla voert voortdurend verbeteringen door, waardoor het productie process efficiënter gaat, de auto zuiniger wordt en de auto zelfs goedkoper wordt. Daardoor lopen ze jaren voor , met de superpress en de octovalve. Dit kan Tesla ook doen omdat ze bijna alles inhuis ontwikkelen. Bv de octovalve die ook ingezet gaat worden als vervanger van Airco's en CV in huis. Vergelijk Tesla niet met traditionele autobouwers. De traditionele autobouwers gaan failliet, zoals dat elke 100 jaar gebeurd bij disruptive technologien! Daarom stijgt het aandeel ook zo hard.
Gubstra
Gubstra
  • 4
Philip, volgens mij zijn we dan eigenlijk hetzelfde. Ik breek Tesla ook niet af?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Joe King: 71.375 verkochte Tesla’s in het eerste half jaar van 2020 in de VS. Dat is iets meer dan 1% ( 1 procent ) marktaandeel in de VS. Totaal EV nog geen 1.5% marktaandeel. Denk niet dat nieuwe koplampen of een electrische achterklep dit percentage gaat opstuwen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het is zoals ik al eerder zei goed dat Tesla doorontwikkeld. Echter dit doen alle fabrikanten achter de schermen. Tesla is een prachtig technologieconcern wat meer doet dan auto’s bouwen. Een traditionele autobouwer als BMW, Mercedes of Porsche hebben alleen al decennia ervaring in het bouwen en ontwikkelen van degelijke en fijn rijdende auto’s, die ervaring is heel goed en belangrijk voor een goed kwalitatief eindproduct. Tesla doet alles anders dan de traditionele autobouwers en dat legt hen zeker geen windeieren, alle respect daarvoor! Of je een auto van het technologieconcern Tesla of van een traditionele autobouwer koopt is geheel je eigen keuze en afhankelijk van welke aankoopargumenten je belangrijk vindt. Qua afwerkingskwaliteit en aftersales organisatie denk ik dat Tesla nog zeker wat slagen kan maken. Qua software en OTA kunnen de andere fabrikanten nog wat slagen maken. Tesla is en doet het Anders en houdt de concurrentie scherp en dat kan ik alleen maar toejuichen.?
b0mmel
b0mmel
  • 0
@KEES DUCKFACE: ik heb de kop en 1e alinea geplakt, wat had je er graag nog bij gezien?
Dit misschien?
.
,Het feit dat Tesla, een bedrijf dat toonaangevend is op het gebied van elektrische aandrijving en actieve veiligheid, een rugleuning ontwikkelt die niet veiliger is dan die van een tuinstoel, is het beste voorbeeld dat we de veiligheidsnormen op dit gebied moeten herzien. Europese autofabrikanten testen wel uitvoerig op aanrijdingen van achteren.
Philip
Philip
  • 0
@Gubstra, helemaal waar, het is maar waar men de lat legt. Ik ga nog verder genieten van mijn kwaliteitsvolle, comfortabele en behoorlijk zuinige EQC die voorlopig helemaal aan de verwachtingen voldoet en de vooropgestelde WLTP waarden vlotjes haalt. En zolang de Tesla aan jouw verwachtingen voldoet, heb je een goede keuze gemaakt! En dat is wat telt! Moeilijker is dat allemaal niet. En @Kees, dit geldt ook voor jou! Nog veel plezier zou ik zeggen! Tesla is goed, heb ik al 100 keer gezegd! Maar komt niet met premium kwaliteit en dat geef je zelf toe, zo wat is het probleem dan eigenlijk.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 1
Bommel: "De Amerikaanse ingenieur George Hetzer III ontwikkelde meer dan honderd autostoelen. Hij vertelde het mobiliteitsblog InsideEVs dat het probleem lag bij de huidige test- en standaardvereisten. Die zijn volgens hem terug te voeren tot de jaren 60. De stoelen zouden tijdens tests niet worden blootgesteld aan dynamische belasting zoals tijdens een ongeval. In feite is het volgens hem dus een veel breder probleem dat niet alleen Tesla treft."
Tombaaa
Tombaaa
  • 3
@wouter, dat opstuwen komt inderdaad niet door een nieuwe koplamp of elektrische klep. Wel door gezond verstand en verder kijken dan je eigen deurmat. Zelfs in de VS. Blijkt. Nu jij nog.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Philip, weeg je woorden op een goudschaaltje, als je wat kritiek heb ben je al gauw een "hater", niet volgens elke teslafan trouwens, met sommige kun je zowaar leuk praten.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 1
Maar ik geef toe, Bommel, het siert je dat je niet meteen quootte "dat Tesla (...) een rugleuning ontwikkelt die niet veiliger is dan die van een tuinstoel" want dat is evident niet meer dan lekker bekkende crap.
b0mmel
b0mmel
  • 0
@KEES Ja kennelijk zijn er andere eisen/testen in de VS maar van een fabrikant die zelf roept best in class te zijn qua veiligheid mag je verwachten dat zij verder gaan dan wat er wettelijk geeist wordt en dus net als Europese fabrikanten ook testen op aanrijdingen van achteren. Dat, en dat was mijn punt, lijkt me toch belangrijker dan een koplampje, frunk of warmtepomp.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 3
306PK neem jij de honneurs waar terwijl Massie even weg is? Tijdig het balkonnetje ontruimen hoor, is maar plek voor ?? (?)
Anoniem
Anoniem
  • 1
Tombaa: bijna 99 van de 100 in de VS verkochte auto’s zijn geen Tesla’s. Bijna 98 van de 100 verkochte auto’s zijn geen EV’s in de VS willen blijkbaar weinig mensen een Tesla of andere EV. Dat noem ik gezond verstand. Vandaar al die boten met auto’s naar landen als Noorwegen en Nederland waar EV flink wordt gesubsidieerd. . We gaan zien of de electrische achterklep of nieuwe koplampen deze aantallen in de VS gaan verhogen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Het is best gezellig hoor, op zo'n balkonnetje, kom erbij ?
Philip
Philip
  • 0
@Wouter60, en zelfs in Noorwegen en Nederland is het niet meer wat het vorig jaar was ... gelukkig zijn er nog 4 maand om minstens 27.000 exemplaren aan de man te brengen in Nederland ... Een verkoopcijfer dat minsten even goed is als het jaar ervoor is het minst wat men mag verwachten van een bedrijf in volle expansie en een product dat superieur is aan alle andere producten om de markt. Uiteraard heb ik er het volste vetrouwen in dat het hun gaat lukken!
Tombaaa
Tombaaa
  • 3
@wouter, je spreekt jezelf weer tegen, eerder stelde je nog dat de Tesla's zwaar gesubsidieerd worden in de VS, maar nu is het dus voor de EU? Wat is het nou?
.
Jouw marktaandeelbenadering klopt niet, voor geen enkel merk of ontwikkeling en gaat ook nooit kloppen. Ik weet niet wat voor werk je doet (deed waarschijnlijk) maar zo kom je natuurlijk nergens. Het marktaandeel van mijn bakker hier op de hoek is 0.001% van de Nederlandse broodverkoop. Waarschijnlijk nog vele malen kleiner. Toch doet hij prima zaken. Hij heeft laatst zelfs een nieuw broodrecept bedacht. Veel gezonder en is nog lekker ook. En het wordt goed verkocht. Ik denk dat ik een reservering ga plaatsen voor morgenochtend. Maar je hebt gelijk, die 0.001%. Hij gaat vast snel failliet. Ga jij het hem uitleggen?
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 3
Wouter, hoeveel procent lager lag de productie van Tesla in het eerste halfjaar 2020? En hoe verhoudt zich dat tot andere producenten die volgens jou dan meer succesvol zijn in de VS?
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 2
https://e-engine.de/wp-content/uploads/sites/5/2020/06/BEV-Absatz-Jan-Mai-2020.jpg Beeld van de Duitse markt t/m mei.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 2
Zum Konjunkturpaket und der darin enthaltenen “Wasserstoffoffensive” meint Bratzel im Zusammenhang mit Pkw: “Die deutschen Hersteller haben hier – und Daimler mit Abstrichen – bislang keine großen Kompetenzen. Die Brennstoffzelle kann bei schweren Fahrzeugen, Lkw und Busse, mittelfristig eine Alternative sein, da für die Langstrecke BEVs nicht immer sinnvoll sind. Die Automobilhersteller müssen ihre Ressourcen jetzt fokussieren, sonst können sie die Rückstände zu Tesla nicht aufholen.” so Prof. Dr. Stefan Bratzel vom Center of Automotive Management (CAM)
Anoniem
Anoniem
  • 1
Tombaa: als de markt 100 is en je verkoopt er zelf 1 is je marktaandeel 1%. Dat geldt ongeveer voor Tesla in de USA. Met nieuwe koplampen en een electrische achterklep zouden het er wel een 2 kunnen worden. Elon spreekt dan doorgaans van een verdubbeling ?!
Wheel Critic
Wheel Critic
  • 0
Reed laatst achter zo'n T3. Toen ie remde en richting aangaf schoot ik toch wel in de lach,
Het leken wel fietslampjes. Een paar rode en oranje puntjes op een rij. Het licht viel ook amper op. Wat een prullaria.
Gubstra
Gubstra
  • 0
Wheel, welke Volvo T3 was het? Ik vind dat Volvo ook niet meer wat het geweest is. Hoewel prullaria misschien een wat stevige term is.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 2
Kan iemand even aan Wouter vragen hoe groot het marktaandeel van Tesla is! Waar maakt me niet uit, gewoon iets wat hem uitkomt ?
HansSolo
HansSolo
  • 1
Aha.
.
https://electrek.co/2020/08/21/tesla-holds-us-ev-market-losing-federal-tax-credit/
Anoniem
Anoniem
  • 2
Weten we Hans! Is Electrek onafhankelijk of gesponsord??Alleen is die markt in de VS vrij beperkt. Een kleine 1.5% van het totaal. Wellicht dat een nieuwe model S wat meer zoden aan de dijk zet dan een paar nieuwe koplampen.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 3
Is Wouter onafhankelijk of gesponsord? Heeft hij iets tegen koplampen? Wat maakt dat hij zo krampachtig overkomt?
HansSolo
HansSolo
  • 3
In China loopt het ook aardig door, zeker voor Tesla:
.
http://ev-sales.blogspot.com/2020/08/china-july-2020.html
Anoniem
Anoniem
  • 1
Aardig door Hans? Humor? Marktaandeel Tesla nog geen 1%! Laat die electrische klep maar komen!
Philip
Philip
  • 2
Tesla denk dan ook aan alles: zelfs automatisch extra gewicht toevoegen om een betere wegligging te garanderen ... https://youtu.be/sqg3-1tm9ls, ja Kees & Gubstra, het is wat het is ? (op flipboard is het al Tesla wat de klok slaat)
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 1
Philip, ik heb mijn linkje van 14:!4 nog een keer geopend, ik vermoedde al dat ik niet goed op de chart had gekeken, en ja hoor, de EQC in thuismarkt Duitsland, hij staat er gewoon wèl tussen, ergens rechts ?
Tombaaa
Tombaaa
  • 2
@wouter, Tesla 0,5% wereldaandeel autoproductie? Kerel, maak je er dan ook niet zo druk over.
Philip
Philip
  • 1
@Kees, Hoe graag je EQC en Model 3 in hetzelfde hoekje wil duwen, je moeite is bewonderenswaardig, maar het houdt geen steek ... ik zei het al eerder, eerder heb ik de vergelijking gemaakt met bepaalde andere merken, nu zal ik de vergelijking maken met voetbal, dat begrijp je misschien beter. Model 3 en Y spelen in eerste divisie, waar Mercedes in Eredivisie speelt! Model S en X die komen wel in aanmerking om mee te doen in Eredivisie, maar zoals ze nu bezig zijn, de verkoopcijfers voorspellen weinig goeds, zelfs EQC doet beter in Nederland dan die twee ... en dat wil al wat zeggen!
Gubstra
Gubstra
  • 3
Philip, de EQC is meer F-jes-werk. Leuk en aardig. Net gestart. Nog niet op niveau. Tesla is meer Champions league. Maar we waarderen je poging 431 om de EQC toch boven de Tesla te rangschikken. Gaat alleen niet lukken met de EQC-flop. Jammer joh. We wachten met smart op poging 432. Succes?
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 2
Philip, ben je kort van geheugen of snel van framing? Ik heb de Model 3 nergens vergeleken met de EQC. Ook niet in het aanschafproces trouwens.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 1
Philip, ik heb nog even nagedacht over de voetbal-metafoor, maar het helpt me niet.
.
Ik dacht dat daar de wedstrijden worden gewonnen op zaken als wendbaarheid, sprintkracht, uithoudingsvermogen.
.
Blijkbaar gaat het om het tenue.
.
Ik ga het onthouden. EQC = Eredivisie.
HansSolo
HansSolo
  • 3
Philip en Charles, net (mentaal) overgestapt naar puur elektrisch rijden. Toch blijft het aloude Tesla bashen nog in het bloed zitten.
.
Denk aan het grotere plaatje, elke ICE die vervangen wordt door een BEV is pure winst. Door welk merk dan ook. Missie van Tesla geslaagd.
Tombaaa
Tombaaa
  • 1
@Philip, leuke vergelijking, ik hou daar wel van ? Maar om de Model 3 en Model Y nou een soort B-team van Tesla te noemen vind ik wat ver gaan. Onder autojournalisten en bij autotests worden dit beiden (of de gezamenlijke techniek) unaniem als één van de meest innovatieve modellen van de afgelopen jaren gezien. Tesla en deze modellen is meer het beloften-elftal; veel energie en vernieuwing, maar verbetering, discipline (noem het aftersales ) en ervaring zal het nog beter maken. Mercedes (of de EQC zo je wilt) is dan meer Arjan Robben. Veel ervaring, doet 't nog goed op routine en je krijgt er best een stadion mee vol. In Groningen. Voor het Nederlands Elftal zijn er beloften waar meer toekomst in zit. Maar; voor beiden is plaats in het complete voetbal, en eenieder kijkt naar wat hij graag wil zien.
Philip
Philip
  • 0
Gubstra, om in de Champions League te spelen moet je eerst in de Eredivisie geraken, maar blijven proberen is de beste methode om daar in te lukken.
Philip
Philip
  • 0
Tombaa, je begrijpt niet zo goed wat ik bedoel, Model 3 & Y is geen B-team van Tesla, het is gewoon het team van Tesla ... en Model 3 & Y zijn goede wagens! Dat heb ik nu toch al een keer of 1.000 gezegd! TESLA IS EEN GOEDE WAGEN, bij deze dus voor de 1.001ste keer. Hopelijk is het nu wel duidelijk. Maar ze staan op vlak van auto, in de totaliteit, dus alle kenmerken in beschouwing genomen, NIET op het niveau van de premium merken welke momenteel beschikbaar zijn in de markt. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen. Tesla doet het goed op vlak van verbruik en op vlak van software updates! Mijn eerdere vergelijking met Peugeot, ik heb zelf 5 jaar met een Peugeot 508 gereden, dat was nog in de tijd dat ik geen bedrijfswagen had, maar wel een vergoeding. Wel, toen viel BMW, Mercedes gewoon uit de boot omwille van budget. En de Peugeot was een verdomd goede wagen, maar toch geen BMW of Mercedes. En zo is dat voor Tesla ook! Maar blijkbaar ligt dit héél moeilijk bij de Tesla fans.
Philip
Philip
  • 0
Hanssolo, ik bash geen Tesla! Ik zal het voor de 1.002de keer zeggen "TESLA IS EEN GOEDE WAGEN"! En ja, ik vind Model S een mooie wagen! Maar, als ik 90.000 Euro kan uitgeven dan doe ik dat niet aan een Model S ... zo simpel is dat! Het overtuigt mij wel op vlak van verbruik en bijhorend rijbereik, OP DAT VLAK SCOORT TESLA DE BESTE PUNTEN; het overtuigt mij niet op vlak van afwerking, kwaliteit, rijcomfort in de brede betekenis van het woord, en reputatie op vlak van service. En ik ben niet de enige die zo denkt anders zouden de verkoopsaantallen behoorlijk hoger liggen ... kijk maar naar 2018, 2019 en 2020 (YTD) de trend is duidelijk, daar zal wel een reden voor zijn!
Philip
Philip
  • 0
@Kees, jij vergelijkt constant de verkoopscijfers met de EQC, dan zal ik je verkeerd begrepen hebben en dan doe je dat tov van Model S & X neem ik aan ... en dan snap ik je vergelijking niet zo goed, want die verkopen nog minder dan de EQC. En jij insinueert dat de EQC geen goede wagen is, of hier alweer, ik zal je verkeerd begrepen hebben. Dus wat bedoel je dan precies.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 0
Wat bedoel je met "de trend is duidelijk" Philip, https://stockdividendscreener.com/wp-content/uploads/2020/08/tesla-total-revenue.jpg ?
HansSolo
HansSolo
  • 2
Philip, als ik in algemeen naar je reacties kijk ben je bij zowat elk Tesla onderwerp vilein aan het bashen. Net als Charles trouwens.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 2
Philip, ik vergelijk helemaal niks. Jij bent de man van het vergelijken. Gevalletje projectie? Ik laat een staatje zien. "Insinueert"? Philip, kom op kerel.
Ik ben wel verbijsterd over de EQC sales in de Heimat. Of eigenlijk ook niet, gezien de teksten die belangrijke aandeelhouders hebben gedeeld.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 1
Maar ik wil voor een keertje wel vergelijken, Philip, laat maar weten wanneer het je goed uitkomt. Tesla verkocht tot medio dit jaar zo'n 465.000 exemplaren van de Model S en Model X. Ik weet niet of je 'vandaag' wilt kiezen of een moment in de toekomst, bijvoorbeeld wanneer Mercedes ook acht jaar serieus op de BEV-markt zit, net wat jou goed uitkomt hoor!
Gubstra
Gubstra
  • 2
Vanuit een waarschijnlijk grote onzekerheid vindt Philip het nodig zijn eigen vervoer consequent te plaatsen boven een Tesla. Een dwangmatige behoefte om aanzien en respect te krijgen via zijn leaseauto. Zojuist poging 432. Tesla=Peugeot??!! Ik heb ook 508 gereden en ja daar zitten ook 4 wielen onder. Verder doet Tesla een compleet ander trucje dan Peugeot. Peugeot heeft eigenlijk meer gelijk met Mercedes. Hoewel ik kwalitatief de Peugeot hoger acht.
Philip
Philip
  • 0
Ja Kees, cijfers uit Nederland, verkoop Model S: 2017 = 2.086 stuks - 2018 = 5.736 stuks - 2019 = 527 stuks - 2020 YTD = 86 stuks ... dus voor één keer ben ik het met je eens, ooit verkochten ze goed! Model X toont zelfde trend. Maar er is heel goed nieuws, Model 3 staat deze maand aan kop, ze hebben er tot gisteren 437 op kenteken geplaatst en bekleden daarmee de eerste plaats in Nederland, wat hun totaal YTD op 3.042 stuks brengt (10% van vorig jaar) en dus nog 27.000 te gaan om hun cijfer van vorig jaar te evenaren! Er zijn nog 4 maanden te gaan, dus het komt allemaal goed! Tesla verkoopt zeker evenveel als vorig jaar, het belooft alweer een succesjaar te worden voor Tesla in Nederland! Ik duim met je mee!
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 1
Graag nog verheldering van "de trend is duidelijk". https://stockdividendscreener.com/wp-content/uploads/2020/08/tesla-total-revenue.jpg
Gubstra
Gubstra
  • 1
Philip, daar is geen twijfel over mogelijk. De model 3 wast als EV de EQC aan alle kanten de oren. Alleen het barokke interieur van een Mercedes is iets waar de model 3 (gelukkig) geen antwoord op heeft. Maar blijkbaar is dat (naast het logo) waar jij je pijlen op richt als je een auto aanschaft. Prima toch.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ben benieuwd Philip! De verkoop van Tesla t/m. Juli is vergeleken met 2019 met plm 65% teruggevallen. Marktaandeel in augustus volgens kentekenradar een schamele 2.51%. Maar wel 2x S en 2x verkocht en dat zijn de winstpakkers voor Tesla! Met de electrische achterklep kan het goedkomen als er dit jaar nog wat vervuilende, roetuitbrakende boten in Zeebrugge aankomen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mijn volgende auto wordt een EV Gubstra. Maar dan wel een die goed in elkaar is gezet, een electrische achterklep heeft, goed gespoten is en een range van 600km plus heeft. Voor zolang het duurt doe ik het nog ff met mijn V60 T5?!
Gubstra
Gubstra
  • 2
Wouter, ik had laatst een V60 T6 recharge mee. Viel me nogal tegen. Trage reactie op het gas. Toch ook wel goedkoperig dash met pianolak. Ook het rijden was verre van sportief, ondanks dat het uiterlijk sportiviteit uitstraalt. Was blij dat parkeerschade aan de model 3 weer gerepareerd was, en ik weer in een goed rijdende auto kon stappen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Gedeeltelijk mee eens Gubstra! 1975 kg schoon aan de haak en een Max van 180km per uur. Naden en lak ok? Echt leer? Goedkoperig herken ik dan weer niet! Maar dat zal o.a. aan de uitrusting van mijn exemplaar liggen?!
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 2
Wel boeiend om te zien hoe Wouter de ene keer NL irrelevant vindt (als het daar goed gaat, toevallig?) en de andere keer zestien keer per draadje in focus zet (als Tesla de nog steeds beperkte productie elders verscheept?). Maarja, wat is er nieuw, als Wouter gaat tiepen.
Philip
Philip
  • 0
@Wouter, wat doe jij jezelf aan, een niet Tesla EV in overweging nemen, branden in de hel zult gij ... het is nog niet te laat om je leven terug op het enige en recht pad te begeven!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nee hoor Philip! Ik heb niks tegen EV! Als er een kwalitatief goede EV op de markt komt met een electrische kofferbak die niet vol water loopt, echt leer, geen wijkende naden en een range van 600km ga ik zo om! Wellicht een Polestar!
Philip
Philip
  • 0
Wouter, ik had het ook zo niet begrepen dat jij iets tegen een EV zou hebben, maar ik meen begrepen te hebben dat je geen fan bent van een Tesla EV ... en dat is afwijken van het enige en ware elektrische pad ?
Tombaaa
Tombaaa
  • 3
@wouter en @philip, bijzondere kokervisie hebben jullie. Het maakt geen kont uit welke EV je rijdt of op welk pad je zit. Totdat je het er zelf constant met de haren bij blijft slepen. Dan blijf je ook vanzelf de bal terugkrijgen. Dat wel natuurlijk.