AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Elektrische Volkswagens kunnen stroom aan thuisnetwerk leveren

Vehicle to home

Volkswagen ID bidirectioneel laden

Wil je op piekmomenten je elektrische auto inzetten als een soort accu voor je huis? Dat kan per direct met verschillende elektrische Volkswagens. Daarmee wordt bidirectioneel laden mogelijk.

Steeds meer autofabrikanten werken aan 'vehicle to grid' (V2G), waarbij je auto onderdeel wordt van het stroomnet. Zo hoorden we bijvoorbeeld onlangs nog dat Polestar hier werk van maakt en ook Hyundai zet al stappen op dit gebied. Volkswagen springt er ook op in en komt nu met een soort tussenstap richting V2G. Het wordt per direct mogelijk om met diverse elektrische ID-modellen stroom af te geven aan je thuisnetwerk.

Let wel: het gaat hier dus om 'vehicle to home' (V2H) en nog niet 'vehicle to grid'. De stroom uit de autoaccu wordt dus alleen gebruikt door apparaten in je huis. Het wordt mogelijk met ID-modellen met een 77 kWh accupakket. Die kunnen na een software-update naar ID Software 3.5 bidirectioneel laden en zo via een HagerEnergy S10 E Compact-thuislader én het zogenoemde Home Energy Management System van HagerEnergy stroom afgeven. Je kunt met dat 'HEMS'-systeem zelf bepalen wanneer je stroom uit je auto wilt gebruiken.

Volkswagen stelt dat een gemiddeld huishouden aan een volle accu voldoende kan hebben voor bijna twee dagen stroom in huis. In een later stadium moet ook V2G mogelijk worden, maar zover is het voorlopig nog niet. Overigens wordt V2H op den duur ook mogelijk met andere thuisladers, maar vooralsnog enkel met de genoemde wallbox van HagerEnergy.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (79)

Reageren