AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Dít is de nieuwe Suzuki DZire

Nieuwe Swift als sedan

Suzuki Dzire
Het is vandaag de dag van de compacte sedannetjes, zo lijkt het. Eerder vandaag dook de Hyundai Xcent op en nu richten we onze aandacht op de nieuwe Suzuki DZire!

Met het verdwijnen van de tweede generatie Swift verdween de kans voor de Nederlandse consument om een Swift Sedan voor de deur te zetten. Suzuki's Indiase moederbedrijf Maruti heeft de Swift-met-uitstekende-achterzijde echter nooit naar de prullenbak verwezen. De derde generatie Swift werd onder de naam Swift DZire geleverd als sedan met een eigenaardig aangeplakte kofferbak en ook de vorige, vierde generatie Swift was onder die naam als sedan leverbaar in onder andere India, Chili en Zuid-Afrika. Nu is ook de hagelnieuwe vijfde generatie Swift in sedanpak gehesen.

De Dzire meet net geen vier meter in de lengte en is daarmee zo'n tien centimeter langer dan z'n voorganger. Onderhuids is de DZire uiteraard een Swift en dat betekent dat ook de nieuwe DZire profiteert van het ruimer opgezette platform van Suzuki's B-segmenter. Zo groeit de bagageruimte van 316 naar 376 liter.

Opvallend is dat het interieur van de DZire afwijkt van dat van de hier bekende Swift. De ronde ventilatieroosters boven aan de middenconsole zijn vervangen door hoekiger getekende exemplaren. De zwarte kleurstelling van het binnenste van de hatchback is vervangen door een combinatie van beige en zwart. Het geheel moet volgens Suzuki een luxueuzere sfeer ademen. Het exterieur van de DZire is rijkelijk voorzien van chroom. De standaarduitrusting omvat zaken als twee airbags, ABS, een noodremsysteem en gordelspanners, allemaal zaken die in India nog altijd niet bepaald vanzelfsprekend zijn.

Compacte sedans als de DZire zijn op de Nederlandse markt nauwelijks te vinden, maar in het thuisland (India) belandt de nieuwe Suzuki in een druk segment. De sedan moet de degens kruisen met onder andere de Ford Figo (Ka sedan), Honda Amaze (Brio sedan) en de zojuist gefacelifte Hyundai XCent (i10 sedan).

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 349
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 3
Deze doet zijn naam niet echt eer aan(vind ik) . Het lijkt erop dat de achterkant op maat is gemaakt met een mega lintzaag machine. Platter kan niet.
j de boer002
j de boer002
  • 0
Excellentie heeft nog nooit de eerste Lancia Y gezien?

OT, mooi is anders en ook een subjectief begrip, vergeleken met andere auto's in dit segment valt het alleszins mee.
Heinsius
Heinsius
  • 1
Bij de definitieve schets was het papier waarschijnlijk te kort en vielen de laatste centimeters weg..
Assenaar
Assenaar
  • 2
Zoals bij de Hyundai Xcent al opgemerkt werd: deze Dzire sedannetjes worden door Maruti primair voor de Indiase markt gemaakt en daar mogen ze om belastingtechnische redenen niet langer zijn dan 4 meter. Met funeste gevolgen voor de esthetiek. Hoeft ons niet te hinderen, we krijgen hem toch niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
DZire? Ik dacht even dat het artikel over een tweederangs rap artiest ging.
APT
APT
  • 0
@j de boer: de platste, de Y10 liep nog steeds iets schuin af en het bumpertje stak iets uit. Rechter dan dit kan idd bijna niet, hooguit even recht. lijkt idd of aan het eind er gewoon de zaag in is gezet om aan de regelgeving te kunnen voldoen aldaar. Zal het daar ook prima doen denk ik.
Fredric
Fredric
  • 0
Zijn er überhaupt in NL korte sedans leverbaar? Ik vind ze meestal niet mooi maar deze is dan weer zo raar dat het leuk wordt; vrolijk autootje!
Anoniem
Anoniem
  • 2
Haha wat een debiel autootje.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Kim Jong-un zijn favoriete wagen...
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik ben een groot fan van de kleine sedan en deze Suzuki past ook weer helemaal in dat plaatje. Vreemd dat wij in Nederland het Bolletje van Mazda altijd omarmd hebben en tot op de dag van vandaag koesteren en dat we verder geen aandacht besteden aan de kleine sedan. Gelukkig heeft Skoda ook ooit zo'n ontzettend leuke kleine Fabia Sedan op de markt gebracht. Je ziet ze nog regelmaitg.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Geef een man een heggenschaar en hij creëert een sedan. Dit kan echt niet. Maar wel grappig om te zien.
929V6
929V6
  • 0
Met een 10 cm langere achterkant was het ding praktischer en esthetisch beter te pruimen geweest, maar mogelijk liggen belastingtechnische maatregelen die wij niet kennen aan het extreem korte kontje ten grondslag.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Volgens mij hebben ze bij Suzuki een grote bankschroef om auto's precies op 4 meter te krijgen.

Ach, herinner me nog een Cordoba/Polo sedan. Ooit reden hier ook van die toen in dit land verkrijgbare hokken rond.
Anoniem
Anoniem
  • 0
En als je ziet hoe druk het daar is op sommige plekken... Snap ik de 4 meter regel ergens wel. Ze kunnen ook 4 meter lange stations gaan maken en gewoon de hatchbacks gaan verkopen die wij hier ook hebben?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Stations, wagons, variants of hoe je het beestje ook.wil noemen.
Camry TRD
Camry TRD
  • 0
Ik vind hm best okay, als je de opgelegde beperking meerekent.
Heel mooi.... Nou niet echt.

Is die Chevrolet sedan ook uit deze categorie? Die vind ik, als je hm verlaagd, best geslaagd.
frans houten
frans houten
  • 2
@autoweek, maruti(-Suzuki) is een Indiase dochteronderneming van Suzuki niet het moederbedrijf van Suzuki.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zo baas, het ontwerp is op hoofdlijnen klaar. Nu alleen nog keihard in z'n achteruit tegen een betonnen muur rammen en klaar is Kees