Deze Lancia Fulvia Berlina is geen grijze muis - In het wild
Aluminium V4 onder de motorkap
Met een aangepaste Fulvia Coupé had Lancia aan het begin van de jaren 70 succes in de rallysport, maar ook deze 'eenvoudige' Berlina verdient het tegenwoordig om op een podium te worden gehesen.
In 1963 maakt de wereld voor het eerst kennis met de Lancia Fulvia, waarvan aanvankelijk een sedan en een fastback worden uitgebracht. Twee later komt er ook een coupé op de markt, waarmee Lancia in aangepaste vorm successen boekt in de rallysport. Onder de motorkap heeft de Fulvia een bijzondere krachtbron. Het betreft een aluminium V4-motor die speciaal wordt ontwikkeld voor dit model. Daarnaast krijgen de verschillende carrosserievormen een andere typeaanduiding, de vierdeurs sedan wordt bijvoorbeeld Fulvia Berlina genoemd. Dankzij AutoWeek-gebruiker 406c, die de bijgevoegde foto’s deelden op ons forum, kunnen wij in deze rubriek nu wederom zo'n Berlina laten zien.
In 1969 krijgt de Fulvia een facelift, waarbij onder meer de wielbasis iets langer wordt en er een vijfbak wordt gemonteerd. De grijze Berlina op de foto's komt uit 1971 en is dus onderdeel van deze zogeheten Series II. Onder de motorkap van de ongeveer 1.000 kilo wegende Italiaan ligt een 1,3 liter V4 benzinemotor die 60 pk naar de voorwielen stuurt.
Waar deze Fulvia de eerste 35 jaar van zijn leven heeft doorgebracht, is niet duidelijk. De auto kwam pas in 2006 naar Nederland en is inmiddels bijna twee jaar bij de huidige eigenaar. Het lijkt erop dat er in 53 jaar goed voor is gezorgd, want de Berlina lijkt nog helemaal origineel. In de grijze lak is wel een aantal imperfecties te vinden, maar dat is op deze leeftijd niet zo gek. Het is goed om te zien dat deze Lancia bij een tankstation staat, want dat betekent dat de klassieker waarschijnlijk op weg was voor een lekker lenteritje. Zeg nou zelf, hoe vaak zie je zo'n oude Fulvia tegenwoordig nog?