Aankoop 2e hands Ford C max

Rianne 4908221

Net ingestapt
Ik ben mij aan het orienteren in de wereld van de Ford C max om er eentje te kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar de meest eenvoudige 4 cilinder benzine en dat zijn dan de 1.6 16V en de 1.8 16V, beide in de 125 pk versie. Nu zie ik bij de 1.6 blijkbaar verschillende versies namelijk de 1.6, de 1.6 SCTi en de 1.6 Ti-VCT. Wat zijn de verschillen en welke moet je zeker niet hebben. En hoe herken je ze als je er life voor staat, omdat in sommige advertenties alleen 1.6 staat.
Verder lees ik ook reviews waarin wordt geschreven over de hoge toeren die de motoren draaien of anders gezegd dat je op de snelweg bij een kruissnelheid van bijv. een relatief hoog toerental hebt. Is er info over de versnellingsbakverhoudingen. Ik neem aan dat de handbak in de 1.6 en de 1.8 hetzelfde zijn.
Ook zijn de reviews nogal wisselend over het verbruik.

Groet
Wim Janssen

Ik kijk vaak via een website als finnik welke uitvoering het is. Werkt beter dan hier (kentekencheck) is mijn ervaring. Wat de verschillen zijn weet ik niet, vast iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen :)

De 1.6 16V is de gewone standaard motor, de Ti-cvt is met directe inspuiting met 115 of 125pk en de 1.6 SCTi is de ecoboost versie met 150pk en heeft een turbo. Nooit geweten dat hij in de Focus/C-max zogenoemd werd, ken alleen de 2.0 SCTi uit de Mondeo.

Bij de 1.8 125pk heb je overigens de Flexifuel en de 'gewone' versie. Op een gegeven moment is de gewone versie zelfs uit het aanbod gegaan. De Flexifuel kan erg goed om met ethanol (E85 zelfs), maar hij is iets minder zuinig en de onderhoudsinterval is korter. Hij is te herkennen aan het 'stopcontactje' in de grille.
Dit gaat overigens over de eerste generatie C-Max (tm 2010). Die 1.6 Ecoboost (SCTi) is alleen geleverd in de tweede generatie, dus die vanaf 2011. Mijn vader heeft die gehad als diesel en ik vond dat een erg fijne auto. Zo fijn, dat ik daarna een Focus kocht :)
Zo'n blokje met een turbo draait minder toeren op de snelweg, maar is iets gevoeliger qua onderhoud.

@ Auto encyclopedie
Overzicht geeft in ieder geval info over toerentallen. Dank.

@Frits79
Als de 1.6 SCTi de Ecoboost is, dus met turbo, dan valt die voor mij af.
Verder zie ik ook vaak in advertenties de 1.6 16V, dus de "gewone", met 125 pk. Is dit dat toch de Ti-VCT?

@Barri
Is die E85 niet achterhaald, want er zijn maar bitter weinig tankstations die E85 verkopen? En meer en gevoeliger onderhoud staat me ook niet zo aan omdat ik zo veel mogelijk zelf wil doen.

Maar hoe herken je dat een gewone 1.6 van een 1.6 Ti-VCT?
Anderzijds begin ik steeds meer trek te krijgen in de 1.8, simpel en sterk genoeg. Heeft een 1.8 trouwens een distributieriem of ketting?

Voor een ketting staat in principe geen vervangingstermijn voorgeschreven. Die moet een autoleven meegaan. We weten inmiddels dat de praktijk soms anders is, maar bij deze 1.8 van Ford ken ik daar geen ervaringen van.

Zijn mij niet bekend. Over het algemeen is dit een best goed model. Zeker de laatste exemplaren van die generatie zijn best goed uitgerijpt.

De C Max was best een goede auto, punt van aandacht is roest.
En het zijn natuurlijk al oude auto's.

Kijk of je de 1.8 fijn vindt, voor een grote motor vind ik de trekkracht van de 1.8 tegen vallen.

Terug
Bovenaan