AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Zes unieke Alfa's naar Goodwood

Alfa Romeo 8C 2900B Special 1938
Alfa Romeo Gran Premio Tipo 159 1951
Alfa Romeo 2000 Sportiva 1954
Alfa Romeo 33 Stradale (1967)
Alfa Romeo 1750 GT Am 1970
Alfa Romeo 33 TT 12 1975
Alfa Romeo 4C
Op het Goodwood Festival of Speed is Alfa Romeo meer van plan dan alleen het tonen van de 4C. Naast de nieuwe schone zullen zes klassiekers worden geparkeerd, die ondanks eerdere berichten níet onder de hamer gaan.

Het Italiaanse merk viert dit jaar dat z'n officiële racetak, Autodelta vijftig jaar bestaat. Het jubileum valt samen met de negentigste verjaardag van het iconische Quadrofoglio Verde, het symbool dat sinds jaar en dag trots op de meest sportieve Alfa's prijkt. De Italianen willen meer dan alleen met de 4C een blik in de toekomst werpen, vandaar dat een rits klassieke Alfa's is opgetrommeld om Alfa's rijke geschiedenis tentoon te spreiden.

De oudste Mediterraan die mee mag is de 8C 2900B Speciale tipo Le Mans uit 1938. Het hoogbejaarde beestje beschikt over een 2,9-liter acht-in-lijn motor die voorzien is van twee superchargers. Met z'n 220 pk moet de auto een topsnelheid van 240 km/h kunnen behalen. De 8C is speciaal gemaakt voor de 24 uur van Le Mans in 1938.

Ook de Gran Premio Tipo 159 is met geboortejaar 1951 geen jonkie te noemen. In dat jaar won de 'Alfetta' met Juan Manuel Fangio achter het stuur het Formule 1 wereldkampioenschap. Z'n achtcilinder lijnmotor was slechts 1.479 cc groot, maar was dankzij een stage two-supercharger goed voor zo'n 425 pk. Z'n topsnelheid? Een destijds alles en iedereen wegvegende 305 km/h, en dat in een auto van nog geen 750 kilo...

In het midden vinden we een 2000 Sportiva uit 1954. Deze door Franco Scaglione van Bertone getekende Italiaan beschikte over een achterophanging van De Dion, een voorproefje voor de Alfetta uit 1972. Onder de kap een bescheiden vierpitter die goed was voor 138 pk. Wie z'n best deed kon destijds een snelheid van 220 km/h behalen.

De 33 Stradale is misschien wel een van de mooiste sportwagens allertijden. De geestelijk voorvader van de nieuwe 4C stamt uit 1967 en beschikt over een tweeliter V8 die er 230 pk uit perst.

Meer bescheiden, maar niet minder bijzonder, is de 1750 GT Am uit 1970. Dit exemplaar deed mee tijdens de European Touring Car Challenge en was uitgerust met een 230 pk sterke viercilinder twin spark krachtbron met dubbele bovenliggende nokkenassen, ontleend van de Amerikaanse versie (vandaar de Am-toevoeging). Nederlands eigen Toine Hezemans wist achter het stuur van de Italiaan hoge ogen te gooien, waardoor hij bekend kwam te staan als 'the flying Dutch'.

Hekkensluiter is de 33 TT 12 uit 1975, een volledig op het circuit georiënteerde sportauto met een twaalfcilinder onder de kap. Bij 11.000(!) toeren leverde de 3-litermotor een vermogen van 500 pk, z'n topsnelheid zou op 350 km/h moeten liggen. In 1975 wist-ie diverse prijzen binnen te slepen.

***UPDATE*** Ondanks eerdere berichten worden de bovenstaande klassieke Italianen níet van de hand gedaan.

PRIVATE LEASE Alfa Romeo

Lezersreacties (43)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het levert inderdaad een paar miljoen op.
En dan !?
Dan ben je ze kwijt.
Weg fabriekscollectie.
Doodzonde.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ongelofelijk, dus Alfa 's juwelen worden gewoon domweg verkocht.....
Vandaar dat het museum gesloten is, de centjes zijn gewoon op!

Marchionne, domkop... please verkoop Alfa Romeo !!!
Lancia Lover
Lancia Lover
  • 0
Wat is dit nu weer voor onbegrijpelijke actie?! Dit mag je nooit verkopen. Wat schiet Alfa hier in godsnaam mee op?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hopen dat Louwman er nog een paar op de kop kan tippen, hedden ze beter gelijk contact mee kunnen opnemen om die idiote veiligkosten te besparen.
Dat merk Alfa Romeo wordt wel langzaam maar zeker de nek omgedraai door die lui van Fiat, stelt steeds minder voor. Hetzelfde deden ze al met Lancia, rest nog het wat saaie Fiat en Chrysler met slechts een uiterst beperkt interessant aanbod voor de liefhebbers van bijzondere auto's.
Xu Bario
Xu Bario
  • 0
Wat een journalistiek alweer. De Am in GTAm staat natuurlijk niet voor "Amerika" maar voor "Alleggerita Maggiorata". "alleggerita" betekent: lichter gemaakt nl een carrosserie van aluminium en "maggiorata" betekent vergroot naar de grotere cilinderinhoud: 2000 i.p.v. 1750.

Zo'n 8c2900B gaat gemakkelijk 5 à 6 miljoen en de 33 stradale zal richting 2 miljoen gaan al naargelang de staat (maar die zal wel best OK zijn).
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als je deze uitverkoop bekijkt en dat naast de mooie Alfa's afgelopen zondag op Zandvoort zet, dan moet ik zeggen dat Alfa verleden heeft maar nauwelijks toekomst.
Ja, de 4C is bijzonder en zal je straks net zo veel zien als een Elise. De 8C is bijzonder maar te zeldzaam. Blijft over de Mito en Giulietta. Leuke auto's voor alledag maar missen de flair die Alfa vroeger had.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Alfa Romeo, ik heb een voorstel in overweging: mijn linker testikel voor de Tipo 159. Please!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zonde dat ze die verkopen. Alfa moet naast blikken werpen naar de toekomst ook haar rijke historie en traditie blijven koesteren!
Dracae
Dracae
  • 0
Is er nog iemand aanwezig die Marchionne verdedigd en zich ook nog Alfa liefhebber durft te noemen?

Het is een gotspe dat juist Italianen geen respect voor automobiele history meer hebben...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ongelooflijk! Na het slopen van de holy ground in Arese en het sluiten van het Museo Storico aldaar verkopen ze nu ook de kroonjuwelen! Dit doet heel veel pijn. Ze verkopen hun ziel, en mij gaat het aan mijn hart, samen met vele Alfisti all over the world! God vergeef ze, want ze weten niet wat ze doen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het zou trouwens van Duitse humor getuigen als VW ze alle 6 koopt. Piëch zou me dan niet eens verrassen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Of wordt de opbrengst gegeven aan een goed doel? Dat zou pas goed zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waarom heet een (tweetraps-) kompressor in het Nederlands tegenwoordig een stage two- (sic) supercharger?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zucht... Geef mij maar de Alfa Romeo 2000 Sportiva 1954, dan komt ze nog in goede handen terecht...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zonde om het erfgoed zo weg te doen!

MAar als het toch moet: ik wil de 33 Stradale!!!!! Beloof dat ik er goed op zal passen!
Na de Miura het mooiste supercar ontwerp ooit. En dat geluid...hemels.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Moeilijke taal, dat Italiaans. Zeg nooit Quadrofoglio verde tegen een Quadrifoglio verde, Lars. :-)
1000bochten
1000bochten
  • 0
Toch ongelofelijk wat een heritage Alfa Romeo heeft; als je het artikel leest zou je haast denken dat het over Ferrari gaat. Jammer dat het maar beperkt tot uiting komt in het huidige modellenaanbod, hoewel de 4C en 8C er zeker mogen zijn. Overigens vind ik de huidige Giulietta ook de beste aanbieding in zijn segment!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als het bericht werkelijk waar is zijn ze in Turijn helemaal gek geworden! Er is wel erg weinig respect voor het meest emotionele automerk van de wereld. Alfa Romeo had in 1986 gewoon aan Ford moeten worden verkocht. De verkoop zal door de Alfisten met afschuw worden aangezien. Alsof je je moeder doodsteekt. Voorzitter VARLN.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Blasfemie. Als het waar is, onbegrijpelijk. Verkoop dan het hele merk inclusief deze waardevolle exemplaren.

Het zou een mooi merk voor Honda of Toyota zijn. Italiaanse flair gecombineerd met Japans vernuft en betrouwbaarheid.
khamsin
khamsin
  • 0
Zijn jullie zeker dat dit verhaal klopt??? De auto's staan NIET in de lijst van Bonhams die op Goodwood gaat veilen. Bovendien mogen de auto's volgens de wet niet verkocht worden omdat ze de status hebben van nationaal erfgoed.
frankp550i
frankp550i
  • 0
als dit waar is, dan is het echt drama! Dan is de ontbinding van het Musseo Storico Alfa Romeo echt begonnen.

Ik denk en hoop dat KHAMSIN gelijk heeft! inderdaad geen melding van deze auto's op de website van Bonhams.

zo'n 20 jaar geleden in de maand augustus in m'n uppie door het museum gelopen - onvergetelijk -.

@ redactie Autoweek >> de informatie bron nog eens checken misschien?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ khamsin

Je hebt gelijk ze staan idd niet op de veilinglijst.
Zou te idioot moeten zijn als de Italianen deze auto 's zouden willen verkopen.
Er staan wel een aantal Alfa 's op de lijst waarschijnlijk is iemand hier goed in de war.... Met als resultaat bijna hartverlammingen !!
TKoote
TKoote
  • 0
Alleen al om de Tipo 33 te zien ben ik nu toch aan het overwegen naar GoodWood af te reizen...Wat een magistrale auto is dat en wat een enorme schande dat ze al dit moois veilen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Khamsin is correct, alleen al vanwege het feit dat het zelfs in Italie als nationaal erfgoed wordt gezien, kan het al niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat zijn me toch een paar pracht exemplaren! Wat heeft Alfa toch mooie auto's gemaakt. Wat een pracht merk!

Ze staan niet in de lijst en zullen ook niet verkoopt worden. Maar Alfa is weer even in het nieuws geweest en komt nog een keer in het nieuws omdat hierna weer alle "vakbladen" moeten toegeven een fout te hebben gemaakt. Goedkope manier om toch het nieuws te halen.

Alfa, kom aub met jullie nieuwe wagens! Mijn auto is aan vervanging toe en ik zou zo graag weer een Alfa willen rijden (wel met achterwiel aandrijving of de Q4). Ik hoop zo dat het Alfa gaat lukken!
Anoniem
Anoniem
  • 0
***UPDATE*** Ondanks eerdere berichten worden de bovenstaande klassieke Italianen níet van de hand gedaan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als het bericht niet waar is, waarom staat het er dan nog?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Gelukkig houdt AR deze fraaie automobielen!

@duizendpoot
Het is eigenlijk andersom, Ferrari werkte bij Alfa Romeo voordat hij voor zichzelf begon.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze auto's behoren tot de mooiste ooit gemaakt.

Het taalgebruik van Lars begint me te irriteren.
Het is inderdaad Quaddrifoglio en niet Quadrofoglio. Als je geen Italiaans kent, schrijf het dan maar gewoon letter voor letter over en controleer het dan extra.
En 'de Italiaan' en 'de Mediterraan' zijn wel erg potsierlijk. Hou daar gewoon mee op. Ik zie trouwens nooit 'de Galliër', 'de Teutoon' of 'de Lederhosemobiel'. Daarmee laad je de verdenking op je van een negatieve houding jegens (de auto's uit) één land. Dat lijkt me niet goed.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vreemde titel nu: Zes unieke Alfa's naar op Goodwood. Gevolg van de update?
Niet alleen Italiaans is een moeilijke taal blijkbaar. :-)
MNS
MNS
  • 0
@ Fruttero: helemaal mee eens. Ik heb op dit forum al diverse keren tegen het taalgebruik van Lars Krijgman geprotesteerd. Al zijn stukjes staan stijf van de taalfouten en slordigheden. Autoweek, stuur die man eens naar een taalcursus. OT: het valt me op dat niemand hier de 8C als mooiste noemt, terwijl dat toch een bloedstollend mooie verschijning is en voor mij met afstand de fraaiste in het rijtje.
MNS
MNS
  • 0
Moet ik zelf natuurlijk wel zijn achternaam goed spellen: Krijgsman.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het is natuurlijk Quadrifoglio in mijn post en niet met dubbel d.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ MNS

Smaken verschillen ik vindt de 33 Stradale de mooiste auto ooit gemaakt.
Oo V oO
Oo V oO
  • 0
3 jaar geleden zijn wij 100 jaar Alfa Romeo gaan vieren in Italie, en hebben wij ook het museum bezocht een onvergetelijke ervaring.
Stradale
Stradale
  • 0
Afgelopen maand heb ik nog de stijliconen van Alfa mogen bewonderen. Adembenemend. Ik kon mij al niet voorstellen dat Alfa een deel van haar collectie zou verkopen. Grappig: vorig jaar stond de Tipo 33 Stradale (mooie naam trouwens) in een Pirelli kledingwinkel in milaan in de etalage.
Stradale
Stradale
  • 0
Afgelopen maand heb ik nog de stijliconen van Alfa mogen bewonderen. Adembenemend. Ik kon mij al niet voorstellen dat Alfa een deel van haar collectie zou verkopen. Grappig: vorig jaar stond de Tipo 33 Stradale (mooie naam trouwens) in een Pirelli kledingwinkel in milaan in de etalage.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ja ik ben Alfa liefhebber en durf te zeggen dat Marchionne De man is. Verder dan je neus kijken en je zult zien dat alles op rolletjes draait. De verkochte exemplaren zijn beter af in handen van prive eigenaren. Deze koesteren de auto's en houden ze in rijdbare conditie. Alfa's hoe oud ook behoren op de weg thuis en niet in een stoffig museum.