AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

'Cupra hing aan een zijden draadje'

Seat Ibiza Cupra
Seat Leon Cupra spionage
Seat Ibiza Cupra
Seat Ibiza Cupra
Seat Ibiza Cupra
Seat Ibiza Cupra
Het had niet veel gescheeld of Seat had haar sportieve divisie Cupra de nek moeten omdraaien. Het voortbestaan van Cupra hing aan een zijden draadje vanwege de slechte resultaten van Seat de afgelopen jaren. Dat vertelde het hoofd van de marketingafdeling van het Spaanse merk, Ulf Eberhardt, aan AutoWeek.

"Je moet je goed realiseren dat wij op dit moment alle zeilen bij moeten zetten, het is de afgelopen jaren niet goed genoeg gegaan met ons merk en dat zal de komende jaren moeten veranderen. Op dit moment verdienen we simpelweg niet genoeg geld. We zijn heel hard aan het werken op Seat opnieuw in de markt te zetten, en daarbij hebben we daadwerkelijk alle opties moeten overwegen. Op een gegeven moment leek het er zelfs op dat we Cupra niet langer in leven konden houden." Aldus Ulf Eberhardt, hoofd productmarketing bij Seat. We spraken de beste man tijdens de lancering van de vernieuwde Ibiza Cupra, waarbij hij niet onder stoelen of banken stak dat Seat op het moment in zwaar weer zit. "Natuurlijk willen wij dolgraag Cupra's blijven maken, maar als je geen geld hebt dan kun je je afvragen of je je als merk niet op andere zaken moet richten."

Inmiddels is duidelijk dat Cupra van de ondergang is gered, en dat ook in de toekomst sportieve Seats (zoals de gespotte Leon op foto 2) het levenslicht zullen zien. Volgens Eberhardt zal de sportieve kant van Seat echter geen hoofdrol meer spelen in de identiteit van het merk. "We hebben jarenlang geprobeerd om de sportieve niches in te vullen, maar daar valt in veel gevallen simpelweg te weinig geld te verdienen. Kijk maar naar Nederland; wij kunnen wel een ultrasportieve Ibiza Cupra R ontwikkelen, maar in werkelijkheid rijden de meeste kopers in een Ibiza E Ecomotive." Tja, daar valt geen speld tussen te krijgen...

Bredere koers

Dat is bovendien één van de redenen dat Seat de komende jaren een 'bredere koers' gaat varen, zegt de marketingdirecteur. "We gaan ons meer richten op diverse typen klanten. Daarom brengen we van de nieuwe Leon bijvoorbeeld straks ook een driedeurs (te zien op Genève, red.) en een ST, dus een stationwagon. Samen met modellen als de nieuwe Toledo moet dat er voor zorgen dat ook praktisch georienteerde mensen beter dan ooit bij Seat passen. En zodra we weer een gezond bedrijf zijn, kunnen we ons dan weer gaan richten op auto's als een Ibiza Cupra R. Want natuurlijk willen ook wij dat dolgraag."

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren