Volvo EX90 vs. Tesla Model X vs. Xpeng G9 - Hoe goed is Volvo's eerste grote elektrische SUV?

Drie keer X

Volvo EX90 vs. Tesla Model X vs. Xpeng G9 - elektrische SUV
AutoWeek 3 2025
AutoWeek 3 2025

Je leest het in AutoWeek 3 2025

We hebben er ruim twee jaar op moeten wachten, maar eindelijk staat de Volvo EX90 als elektrische zevenzitter in de showroom. Dat deed Tesla tien jaar geleden al, met de Model X. Heb je niet per se een derde zitrij nodig, dan is de minder dure Xpeng G9 een optie. In alle drie de gevallen heb je een circa vijf meter lange, twee meter brede SUV met een fikse accu.

Dat uitstellen kon Volvo wel eens afgekeken hebben van Tesla. De X werd al in 2012 voor het eerst getoond, de officiële introductie vond in 2015 plaats en pas in de zomer dan 2016 konden we voor het eerst rijden. Waarom de EX90 zo lang op zich liet wachten? Het moest de veiligste Volvo ooit worden en daarvoor wordt gebruik gemaakt van Lidar-technologie. Die zit in de bult boven de voorruit, zoals Nio dat ook toepast. Lidar maakt gebruik van laserlicht en kan in dit geval objecten tot 250 meter ver weg detecteren. Kortom, de auto ziet vrijwel alles. Nou ja, dat zou hij moeten doen, want het werkt nog altijd niet. Op het moment van schrijven zit het systeem nog in het stadium van data verzamelen, Volvo wil alle functies die aan de Lidar zijn gekoppeld vooralsnog midden 2025 vrijgeven. Dus tot die tijd zijn het de acht camera’s, vijf radars en zestien ultrasone sensoren die de bestuurder bijstaan en daarmee kan de EX90, net als andere auto’s met vergelijkbare hardware, een beetje autonoom rijden, zij het tegen meerprijs. Volvo omschrijft het als volgt: “Met de nu al standaard meegeleverde hardware is de Volvo EX90 er volledig op voorbereid om - onder bepaalde omstandigheden, en op daartoe geschikt bevonden wegen - het rijden over te nemen.”

Volvo EX90

Tesla heeft Auto Pilot, Xpeng XPilot

Tesla gooit het op dat vlak over een heel andere boeg en maakt gebruik van camera’s en presenteert de combinatie van adaptieve cruisecontrol en actieve rijstrookassistentie als ‘Auto Pilot’. Die is tegen bijbetaling te upgraden naar ‘Enhanced Auto Pilot’ en als je  7.500 overmaakt zelfs naar ‘Full Self Driving Capabality’ (FSD). Vervolgens kom je erachter dat deze functies actief toezicht van de bestuurder vereisen en de auto niet autonoom maken. Permanente updates moeten de systemen steeds verder perfectioneren en leiden tot de onlangs gepresenteerde Cybercab, een tweezits taxi zonder stuur en zonder pedalen. Bij Xpeng gaat het hele pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen door het leven als Xpilot en ook daar lezen we dat het niet alle weers-, verkeers- en wegomstandigheden aankan. Kortom, in alle drie de gevallen niets nieuws onder de zon.

Volvo EX90 vs. Tesla Model X vs. Xpeng G9 - elektrische SUV

Looks van EX90 zijn mix van Volvo XC90 en EX30

We kunnen ons levendig voorstellen dat iemand de EX90 voor de nieuwe XC90 aanziet. Die bestaat al ruim tien jaar en kreeg onlangs nog een facelift. Volvo gaat qua vormgeving vrij behoudend te werk, dus in dat opzicht is de EX90 geen revolutie. Ook zijn afmetingen komen vrijwel volledig overeen met die van de XC, terwijl de voor- en achterkant prima bij de EX30 passen. Het interieur is smaakvol, met centraal een groot, verticaal beeldscherm en achter het stuur een kleiner scherm met alle bestuurdersinformatie. Opmerkelijk voor een auto die meer dan een ton kost, is de stoffen bekleding. Beter gezegd: wol. Dat oogt warm en, zoals we van Volvo gewend zijn, zit je heerlijk. Verder zijn rust en minimalisme sleutelbegrippen en dat houdt ook in dat er in de bestuurdersdeur geen aparte knopjes zijn voor de spiegels en de bediening van de portierramen achter. In beide gevallen moet je je blik even van de weg en het verkeer halen. De knopjes zijn niet meer met handschoenen aan te bedienen, zoals in oudere Volvo’s. Zelfs de stoelverstelling gaat deels via het scherm.

Volvo EX90

In deze test de EX90 Performance

De EX90 is er in drie vermogensvarianten, de instapper heeft achterwielaandrijving, 279 pk en een accucapaciteit van 101 kWh netto. Daarna komt de versie met twee motoren en 408 pk, gevolgd door de Performance die wij rijden. Die kan heel snel optrekken, maar het is vooral een auto om heel comfortabel mee naar verre bestemmingen te rijden. Daar zorgt de combinatie van luchtvering, besturing en een laag geluidsniveau voor. Samen met de vorstelijk zitpositie rijd je hiermee heel ontspannen mee naar Zweden. Dat vereist wel een paar laadstops, zo ongeveer elke driehonderd kilometer, als je een tempo van 130 km/h aanhoudt. Heb je de snellader als bestemming ingevoerd, dan wordt de accu alvast op de ideale temperatuur gebracht zodat je met maximaal 250 kW kunt laden. Tijdens de testperiode kwamen we op een gemiddeld verbruik van 25,0 kWh/100 km (4,0 km/kWh). Op de tweede zitrij zit je ruim, maar met iets meer opgetrokken benen dan in de XC90. Zitrij drie is, zoals gebruikelijk, geschikt voor kinderen en veel bagageruimte blijft er dan niet meer over. Daarvoor ben je aangewezen op een dakkoffer, waarmee de actieradius dan weer afneemt.

Volvo EX90

Volvo EX90

Elektronische storingen

Tijdens de testperiode hadden we enkele elektronische storingen, dat wekt geen vertrouwen. Zo wilden de achterste rugleuningen soms niet plat, weigerde de dagrijverlichting rechtsvoor dienst en ging het scherm soms even op zwart tijdens het wisselen van menu. Hopelijk allemaal exemplarisch, maar je verwacht het niet in een dure auto die al zo lang in ontwikkeling is.

Tesla Model X

De Tesla Model X maakte een vliegende start, met als topjaar 2018, toen bijna 3.000 exemplaren een eigenaar vonden in Nederland, waarschijnlijk allemaal zakelijk. Maar zo succesvol als de 3 en de Y is hij niet, mede door het toegenomen aantal concurrenten. Was de X aanvankelijk leverbaar als 60, 75, 90 en 100 (verwijzend naar de accucapaciteit), nu is de grote Tesla er als Long Range en als Plaid, met een krankzinnige 1.020 pk. Feitelijk is de X al dertien jaar oud (oké, markintroductie 2016), waar de gemiddelde levensloop van een auto zo rond de zeven jaar ligt. De S is zelfs nog ouder, die werd in 2009 al aangekondigd. Het meest spraakmakende aspect van de Model X zijn de achterste vleugeldeuren. Leuke gimmick, maar een echte meerwaarde is het niet. Over deuren gesproken: die openen en sluiten allemaal gemotoriseerd, ook de voorste.

Tesla Model X

In 2021 kreeg Model X flink gewijzigd interieur

Het interieur is bij de update in 2021 flink gewijzigd. De afwerking is beter, panelen sluiten goed op elkaar aan en het grote beeldscherm draaide een kwartslag. Dat is nu horizontaal geplaatst en heeft een verstelbare kijkhoek. Tegelijk verdwenen de hendels aan de stuurkolom. Je bedient nu alles vanaf het stuur en de rijrichting kies je met een slider op het grote scherm. Of je laat de auto zelf bepalen welke kant het op moet, een optie die je eerst moet aanvinken en die nog in de bèta-fase zit. En dan zijn er de knopjes voor de richtingaanwijzers, links op het stuur. Op zich prima, totdat je op een rotonde rijdt of midden in een bocht zit. Dan is het even zoeken welke voor links of rechts is. Misschien is het een idee om bij de betreffende knopjes een R en een L te zetten. Geheugensteuntje nu: het knopje dat naar het hart van het stuur wijst, is voor rechts. In tegenstelling tot de Y en de 3 heeft de X wel een schermpje bij het stuur met alle rij-informatie. De voorruit loopt ver door tot in het dak, de zonnekleppen zitten in de a-stijlen. Meer dan in de Volvo en de Xpeng heb je het gevoel in een busje te zitten, wat nog wordt versterkt door het ontbreken van een motorkap in je blikveld. Na een rit in de twee concurrenten valt het hogere geluidsniveau in de Tesla op, dat met name door het onderstel en de banden wordt veroorzaakt.

Tesla Model X

De Model X is stevig geveerd, in de modus ‘Comfort’ is dat iets beter. Besturing en motorrespons kun je op je eigen smaak afstemmen. Accelereren doet de Tesla als een malle, zeker in de rijmodus ‘Insane’. Maar daar doe je je passagiers, de aandrijfassen en de banden geen plezier mee. De zogeheten autopilot werkt niet feilloos, getuige de vele remingrepen op de raarste momenten. Hoogst irritant en zelfs gevaarlijk. Het paradepaardje van Tesla is de software, die regelmatig een update ontvangt, plus de uitstekende app op je smartphone. Op lange reizen is het eigen laadnetwerk een fijne optie, ook al is het aantal snelladers van andere aanbieders enorm toegenomen en kun je met elke andere EV ook van laadpunt naar laadpunt navigeren, al dan niet via een externe app. Wat de derde zitrij betreft: minimale beenruimte en nog minder hoofdruimte, wat te verwachten is met die schuin aflopende achterkant.

Xpeng G9

Xpeng G9 spreekt breed publiek aan

Voor Xpeng is de G9, die verscheen in 2021, het meest verkochte model in Nederland, met 1.302 registraties in 2024. Het merk bestaat sinds 2014, de eerste auto stamt uit 2018. Het is bijna beangstigend in welk tempo de ontwikkelingen gaan en we kunnen ons voorstellen dat er flink gezweet wordt op de kantoren van de Duitse premiummerken. Op dit moment vermeldt de prijslijst drie modellen van Xpeng: de P7 (een sedan), de G6 (concurrent van de Model Y) en de G9. Die is er als achterwielaandijver met een kleine of grote accu en er is de Performance met vierwielaandrijving. Qua vormgeving vaart het merk een veilige koers met de G9 en daarmee valt deze SUV waarschijnlijk bij een breed publiek in de smaak. Hooguit kunnen we de naafkapjes op de wielen als kitsch betitelen, de rest oogt en voelt hoogwaardig. Stap in en je wordt bijna overweldigd door de overdaad aan luxe of op zijn minst geïmponeerd door de afwerking en de materialen. Bedenk het en deze auto heeft het. Het bedieningsconcept is deels van Tesla gepikt, maar daarin staat Xpeng niet alleen. We moesten wel even zoeken naar het menu om de spiegels te verstellen, dat zit verstopt onder de knop ‘rijmodus’. De hendels aan het stuur lijken uit de magazijnen van Mercedes-Benz te komen. De software-update heeft veel irritante piepjes weggenomen en Apple CarPlay/Android Auto toegevoegd.

Xpeng G9

Het weldadige karakter openbaart zich ten volle als je gaat rijden, want wat is deze auto stil! Motorgeluid ontbreekt sowieso al in een EV, maar de manier waarop Xpeng alle verdere rijgeluiden heeft weten te elimineren is verbluffend. Rolls-Royce beweerde ooit dat het enige verstorende geluid in een Silver Shadow het tikken van de klok was, maar in de G6 kun je bijna een speld horen vallen. Samen met de sfeervolle ambiance zorgt dat voor een hoog verwengehalte en daardoor zijn lange trips een stuk minder vermoeiend. De luchtvering met twee kamers per wiel kan variëren van zeer comfortabel tot nogal stevig. Tijdens de testperiode kozen we meestal voor de modus ‘Comfort’, de auto nodigt ertoe uit. De besturing zou meer feedback mogen geven, die voelt in alle instellingen wollig. Voor de bestuurder en de bijrijder is er volop digitaal vermaak en het systeem werkt snel en is over het algemeen logisch ingedeeld. Dat de Xpeng met zijn 551 pk en 717 Nm geen stumper is, laat zich niet zo moeilijk raden. Het is echter vooral de efficiency waar we benieuwd naar zijn en afgaande op een eerdere test met de achterwielaangedreven G9 verwachten we mooie cijfers. Inderdaad, een grootverbruiker is dit niet, zeker als je het afzet tegen zijn formaat en gewicht, en de lage temperatuur tijdens de test. Bij modaal Nederlands gebruik loopt de actieradius op richting vijfhonderd kilometer, dat is riant. Met zijn 800 Volt-technologie kan de G6 beduidend sneller laden dan zijn twee tegenstrevers.

Xpeng G9

Xpeng kleine €30.000 minder duur

Twee van de drie testauto’s kosten meer dan een ton, dat zijn serieuze bedragen. In het geval van de volvo EX90 betreft het dan ook de topversie met het meeste vermogen. Extra’s op dit exemplaar zijn de 22-inch wielen en de wollen bekleding. Wil je verwarmde zitplaatsen op de tweede rij en een verwarmbaar stuur, dan moet je daarvoor bijbetalen. Verder is voor zo’n drie mille het audiosysteem te upgraden naar Bowers & Wilkins en voor €1.295 zit er een trekhaak onder, waar 2.200 kg aan mag. Bij de Tesla Model X is die al aanwezig, goed voor een trekgewicht van 2.300 kg. Verder zit daar voor €11.800 aan opties op: derde zitrij, een kleurtje en 22 inch. De Xpeng is een kleine €30.000 minder duur en gaat zo ongeveer door zijn hoeven van alle aanwezige luxe. Het is typerend voor de Chinese merken, die hiermee de weifelende consument trachten te verleiden. Uiteraard heeft de testauto het €3.990 kostende Premium Package, met onder meer Dynaudio (Dolby Atmos), massagefunctie op vier zitplaatsen en nappaleren bekleding. De andere kleur kost €1.000, een trekhaak €1.290, waar slechts 1.500 kg aan mag. Daarnaast geeft Xpeng 7 jaar of 160.000 km garantie, da’s ook netjes.

Alle cijfers, metingen en beoordelingen lees je in de pdf uit ons magazine. Die kun je als ingelogde gebruiker gratis downloaden. 

Volvo EX90 vs. Tesla Model X vs. Xpeng G9 - elektrische SUV

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Eerste plaats Xpeng - 36,5 punten Tweede plaats Tesla  - 31,5 punten Derde plaats - Volvo - 31 punten De EX90 is een grote, zware en comfortabele auto, maar verzet geen bakens. Oudgediende Model X blinkt niet uit in verfijning en die vleugeldeuren zijn niet per se een pluspunt. De Xpeng G9 weet zijn twee concurrenten op vrijwel alle onderdelen te overklassen en is daarbij ook nog eens fiks goedkoper.

Lezersreacties (177) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum